Behåring
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg har længe været træt at behåring på overlæbe, arme og bikini linjen. Hårene i ansigtet vil jeg helst ikke barbere da det skal gøre ofte og det bliver kraftigere. Dem ved bikini linjen kan ikke barberes pænt og dem på armene kan slet ikke barberes det er et nogo .. Såe tænkte på permanent men de fleste siger det ikke virker og at man skal være 18+
Kan i hjælpe mig please det er virkelig en usikkerhed fra min side at jeg ikke kan rende rundt i pæne bikinier og lignende...

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig usikker over din behåring. Vi bliver hver dag bombarderet med billeder af helt glatbarberede, hårløse modeller og instagram-stjerner, og vi får vist masser af reklamer for hårfjerningsmidler. Så kan det virke som om det mest rigtige og naturlige er, at være fuldstændig fri fra hår, og at det er mega pinligt at have hår. Men faktisk er det jo helt naturligt at have hår, og (næsten) alle har det på hele kroppen. Når først man er blevet opmærksom på, at man selv har hår, synes man måske, at det er det helt vildt synligt - men det er svært at se på afstand. Derfor lægger man for eksempel næsten aldrig mærke til hårene på overlæben på andre, selvom stort set alle har dem.
Der er selvfølgelig mange, der godt kan lide at fjerne deres hår, synes det er pænt, og som gerne vil bruge meget tid og penge på det - og det er helt okay. Mange af dem fjerner også kun noget af deres hår, for eksempel kun det på benene eller kun det under armene - og det er også helt okay. Men der er også mange piger og unge kvinder, der hellere vil lade være med at fjerne deres hår, og som synes det er pænt, rart, sejt eller nemmest at beholde sin behåring - og det er OGSÅ helt okay. Det er vigtigt at huske på, når man kigger på sin egen kropsbehåring. Er det for min egen skyld jeg gerne vil fjerne håret? Er det egentlig så slemt at have hår? Hvad synes jeg egentlig selv er pænest? Og hvor vigtigt er det i forhold til hvor meget tid og penge jeg vil bruge på det? Hvis man kommer frem til, at man mest er usikker på, hvad andre vil sige, kan man prøve at spørge sig selv - Hvad vil der egentlig ske ved det? Er der overhovedet nogen der tænker over det? Ville jeg tænke over det hvis andre havde hår? Og hvis der skulle være nogen, der siger noget negativt om det, er det så ikke dem, der er nogen idioter?
Hvis du stadig selv synes det er dejligst, pænest eller rarest at fjerne dine hår, så er der andre muligheder end permanent hårfjerning, som måske heller ikke er stedet at starte, som du selv siger. Der kan være forskellige teknikker til at barbere sig, så det bliver pænere/tættere. Det er for eksempel vigtigt, at skraberen eller bladet til skraberen ikke har været brugt for mange gange, og det er godt at bruge barberskum eller for eksempel balsam. Det kan dog godt stikke, irritere og give indgroede hår, og nogen synes det føles som om de fine hår bliver kraftigere og mørkere. Nogen fjerner deres hår med voks eller en epilator (som hiver hårene ud). Det kan dog gøre ondt og også give indgroede hår, og her er der også nogen der synes det føles som om de får kraftigere og mørkere hår af det. Derfor kan det måske være en fin idé, at læse nogen gode råd om hårfjerning (for eksempel læse på produkterne eller spørge en ekspedient), og at prøve dig frem til, hvilken metode, der passer dig bedst. Generelt kan det dog godt være en god idé at lade hår på arme og overlæbe være lidt. En af grundende til at de fleste, der godt kan lide at fjerne hår, ikke fjerner hår på overlæbe og arme er, at de ofte er forholdsvis bløde og lyse og svære at se medmindre man virkelig kigger efter. Derfor synes mange ikke det er besværet værd, og det derfor er træls at risikere at det skal stikke og komme indgroede hår.
Jeg håber du finder den måde, der er rigtig for dig.
Venlig hilsen Agnete