Jalusi på efterskolen
brevkassespørgsmål af
P
16 år
Går på efterskole hvor pigerne jo er meget tætte. Jeg har haft et fysisk ret tæt forhold til en pige vi kan kalde A. Vi har ligget lidt sammen, fx i weekender hvor vi ikke lige har været hjemme. Men så havde vi en fastelavnsfest på efterskolen hvor vi havde klædt os ud og slog katten af tønden. Bagefter var der dans og det var megasjovt. Jeg dansede tæt med en pige vi kan kalde B og som jeg synes er sød. Hun spurgte så om vi ikke skulle gå over på hendes værelse lidt og snakke, hendes roomie ville garanteret ikke gå fra festen forløbig. Det gjorde vi så, klædte os nøgne og ordnede det vi nu skulle have ordnet. Det tog faktisk ikke ret lang tid før vi var tilbage ved festen. Men A havde set vi var gået ud sammen og hun konfrontered B og fandt ud af hvad der var sket. Nu er der jalusi og kold luft mellem os alle tre. Jeg hader uvenskab og det er næsten ikke til at holde ud og tænke på der skal være det i over tre måneder endnu. Vi alle tre bor langt fra hinanden og jeg havde da ikke tænkt mig at se meget til dem efter efterskolen men det er virklig megaubehageligt at gå her lige nu når der er fjendskab. Hvad gør jeg?

Svar:
Kære P
Tusind tak for dit brev. Det lyder som en rigtig svær situation at stå i, og jeg kan godt forstå, at det føles ubehageligt for dig. Når man bor sammen på en efterskole, kommer man tæt på hinanden, og relationer kan hurtigt blive komplicerede. Det er helt naturligt at have det svært med uvenskab, især når man stadig skal være sammen hver dag i flere måneder.
Det lyder som om, at A har følelser i klemme, og at det måske kom bag på hende, hvad der skete mellem dig og B. Når følelser som jalousi og sårethed er involveret, kan det føre til reaktioner, der gør stemningen trykket. Det betyder ikke, at du har gjort noget forkert, men det forklarer måske, hvorfor hun reagerer, som hun gør.
Hvis du gerne vil gøre noget for at lette situationen, kunne du overveje at tage en rolig og ærlig snak med A. Måske bare for at vise, at du godt kan forstå, at hun er ked af det, og at det ikke var din mening at såre hende. Nogle gange er det ikke så meget ordene, men det at vise forståelse, der kan gøre en forskel.
Samtidig er det også vigtigt, at du passer på dig selv. Hvis A stadig er vred eller ikke er klar til at snakke, er det ikke dit ansvar at løse det hele. Nogle gange tager ting tid, og det kan være, at stemningen bløder op af sig selv, når de første følelser har lagt sig. Indtil da kan du prøve at fokusere på de andre gode relationer, du har på efterskolen, så du stadig får en god sidste tid.
Selvom det føles svært lige nu, så vil det ikke føles sådan for altid. Når efterskolen er slut, vil du nok opleve, at det her ikke fylder nær så meget mere. Men lige nu kan jeg godt forstå, at du bare ønsker, at det hele bliver lidt lettere. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
De bedste hilsner
Kasper