Bruger for mange penge

brevkassespørgsmål

Bruger for mange penge

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 1 uge 5 dage siden

Hej. Jeg skriver fordi jeg simpelthen bruger for mange penge i det supermarked ved siden af min efterskole. Jeg har altid haft en kæmpe sød tand, så jeg har altid lyst til noget sødt. Det har resulteret i at jeg kommer til at bruge alt for mange penge lidt for ofte, ved at gå i supermarkedet næsten 1-3 gange om dagen. Jeg skammer mig virkelig meget over det. I september brugte jeg vitterligt 500 kr på snacks, slik og energidrikke. Jeg har prøvet at stoppe det ved at jeg får min mor til at købe snacks til mig når jeg er derhjemme så jeg kan tage det med på efterskolen, men det bliver bare spist så hurtigt når jeg er på efterskolen, fordi jeg har så lidt selvkontrol. Jeg tænkte måske det kunne være en idé for mig at sætte et budget op, men jeg ved ikke hvad der er rimeligt, og jeg er bange for at jeg ikke ville kunne overholde det. Kan i hjælpe? Og er der andre muligheder end det med budgettet?

Svar:

Kære Læser

Tak fordi du deler dine tanker og udfordringer. Det er helt normalt at have en sød tand, og mange unge kan relatere til at bruge for mange penge på snacks, især når man er på efterskole og har friheden til at købe, hvad man vil. Det er fantastisk, at du er opmærksom på, at det kan være et problem, og at du ønsker at gøre noget ved det.

At sætte et budget kan være en rigtig god idé, da det kan hjælpe dig med at få mere kontrol over dine udgifter. Start med at finde ud af, hvor meget du realistisk kan bruge på snacks hver uge, uden at det går ud over dine muligheder for at nyde dine yndlings snacks. Måske kan du begynde med at sætte et ugentligt budget på f.eks. 100-200 kr., alt efter hvad der føles rigtigt for dig. Det handler om at finde en balance, så du kan nyde de ting, du godt kan lide, uden at det bliver for meget.

For at gøre det lettere at overholde dit budget, kan du prøve nogle af disse tips:

- Planlæg dine indkøb: Lav en liste over snacks, du gerne vil have en uge ad gangen. Når du går i supermarkedet, så hold dig til listen. Det kan hjælpe dig med at undgå impulskøb.

- Sundere alternativer: Prøv at finde sundere snacks, der stadig tilfredsstiller din søde tand, som frugt, nødder eller yoghurt. Det kan være en god måde at få noget sødt på, men med færre kalorier og til en lavere pris.

- Sæt grænser for dig selv: Overvej at give dig selv et bestemt antal gange om ugen, hvor du kan købe snacks. Det kan hjælpe dig med at skabe en rutine og give dig noget at se frem til.

- Find andre aktiviteter: Nogle gange kan det hjælpe at finde aktiviteter, der kan holde dig beskæftiget, når du får trang til noget sødt. Måske kan du finde en hobby eller sport, der distraherer dig fra snacking.

Husk, at det er helt okay at nyde snacks. Det handler om at finde en balance, så det ikke går for meget ud over dit budget eller din sundhed. Du er ikke alene om at have denne udfordring, og det er virkelig fedt, at du er villig til at forsøge at ændre dine vaner.

Jeg håber, at disse råd kan hjælpe dig med at få mere kontrol over dine snack udgifter, så du kan nyde dem uden at føle, at du overskrider dit budget. Jeg ønsker dig al held og lykke.

De bedste hilsner
Kasper

cyberhuskaspers billede
Kasper fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål