Bryster
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej
Jeg fylder 14 om 2 måneder. Mine bryster vokser ikke og det går mig meget på. Jeg har fået den der lille kugle i ét af mine bryster men der sker ikke noget. Alle mine veninder har bryster og jeg føler mig virkelig udenfor. Jeg går med sportsbh og fylder den med indlæg så det ligner at jeg har bryster. Jeg er bare så ked af det!

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit brev. Jeg tror, at de fleste kender til, at have et eller andet ved sit udseende som man er ked af, eller synes er forkert, og som derfor kan gøre en rigtig ked af det og føle sig anderledes eller udenfor. Det er altså helt naturligt at have negative tanker om sit udseende, som kan påvirke ens humør, måske særligt i teenageårene hvor man oplever, at kroppen udvikler sig mest og forandrer sig.
Det er også fuldstændig normalt at have små bryster i din alder, og det er også helt normalt at have små bryster, når man bliver ældre. Men derfor er det selvfølgelig rigtig svært for dig, at du er ked af dine bryster, og at du føler dig udenfor, fordi dine bryster er mindre end dine veninders. Det må ikke være rart at have det sådan, og jeg kan godt forstå, at det gør dig ked af det.
Jeg ved godt, at det ikke nødvendigvis gør din situation bedre eller nemmere, ved at vide at andre måske har det lidt ligesom dig i forhold til deres udseende. Men jeg nævner det alligevel, fordi jeg synes, at det er vigtigt at fortælle, at det at være meget ked af noget ved sit udseende er et helt almindeligt menneskeligt træk. Men det er heldigvis også noget, man kan arbejde med, og som kan blive bedre, så man med tiden bliver bedre til ikke at være så ked af det og fokusere på nogle andre ting.
Vi mennesker kan altså ofte være meget kritiske overfor os selv. Dem der har krøller, vil hellere have glat hår. Dem med glat hår, synes krøller er pænt. Nogle piger med små bryster, ønsker sig større bryster, og nogle med store bryster, vil meget hellere have mindre bryster. I bund og grund handler det nok mest af alt om, at prøve at være glad for det man nu engang har, og den man er. For det er helt sikkert godt nok.
Da du snart bliver 14 år, vil jeg også sige, at dine bryster kan sagtens nå at vokse endnu. Og bryster vokser og udvikler sig i meget forskelligt tempo, så selvom dine veninder har bryster nu, kan du sagtens få bryster lidt senere end dem. Det kan afhænge af ens udvikling, hvornår man har fået sin menstruation, ens vægt, gener og meget andet. Så du må prøve at have lidt tålmodighed. Dine bryster kan som sagt sagtens vokse endnu. Hvis de ikke vokser, så ved jeg, at dine bryster er ligeså perfekte og rigtige som alle andre. Bryster er forskellige, ligesom mennesker er det. Der er lige så mange små bryster, som der er mellem, og store bryster. Og der findes ikke en størrelse der er mere rigtig end andre.
Jeg kan sagtens forstå dine tanker, om at du er ked af dine bryster og føler dig udenfor, fordi alle dine veninder har fået bryster, og du ikke har endnu. Jeg tænker, at mange kender til den følelse. Lige meget om det handler om bryster, hår, numse, næse eller hvad det nu kan være. Men som sagt vil din krop og måske også dine bryster helt sikkert udvikle sig en del endnu. Hvis dine bryster ikke bliver større siger jeg det lige igen. De bryster du ender med at få, er lige præcis ligeså almindelige, perfekte og skønne som alle andre bryster.
Når det er sagt, så tænker jeg også, at du bliver nødt til at fokusere mindre på dine bryster, og i stedet prøve at fokusere på de ting, som du godt kan lide ved dig selv, og som du er glad for. Her tænker jeg både på ting ved dit udseende, som du godt kan lide, men det kan også være andre ting ved dig selv, som eksempelvis at du er en god veninde, en sød datter, god til et bestemt fag i skolen, en sportsgren eller en hobby, at du kan få andre til at grine - hvad som helst, som du godt kan lide ved dig selv. Hvis du fokuserer mindre på de ting, som du ikke kan lide ved dig selv, og i stedet fokuserer på de ting som du godt kan lide ved dig selv, vil du forhåbentlig blive gladere for dig selv og få det bedre med dig selv, og dermed også blive mindre ked af dine bryster og forhåbentlig blive gladere.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret og at du får øje på sider ved dig selv, som du er glad for.
Kærlig hilsen
Gro.