Bange for sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg vil gere have svar på nogle ting jeg er en 14 årig pige og jeg skriver med en dreng fra Holland og han siger at han elsker mig og jeg elsker ham, han har planer om at han skal komme på besøg hos mig i Danmark og det vil jeg gerne, men jeg tror at han gerne vil have sex med mig og jeg føler mig ikke klar til det, jeg har prøvet at onanere før og jeg har også været liderlig, men jeg ved ikke om jeg er klar men jeg tror han er, jeg føler det er nemmere for drenge at have sex for første gang fordi de skal og i en og ikke have noget op i sig, og jeg er bange for at det gør ondt. Jeg er også ret usikker på min krop så jeg er ikke så tryg, men han kan jo ikke komme til Danmark hele tiden så jeg er bange for at han ikke vil være sammen med mig hvis vi ikke har sex når vi mødes, jeg vil lige sige at vi mødes på ferie i Italien for en måned siden og vi har snappet hver dag siden jeg skulle hjem Håber ikke der var for forvirrende og jeg håber i kan svare kh mig

Svar:
Kære du.
Det lyder til du sidder i en lidt svær situation, og det er ganske forståeligt, at du har en masse tanker og følelser omkring situationen. Jeg vil starte med at sige, at det er vigtigt at du mærker efter hvad dine egne grænser er, og du skal kun gøre noget som du har lyst til, og ikke fordi en anden forventer det af dig. For at give dig bedst muligt svar vil jeg liste nogen forskellige råd, du kan overveje;
1. Respekter dine grænser: Som nævnt i starten, så er det er vigtigt, at du kun gør, hvad du føler dig klar til. Du skal ikke føle dig presset til noget, du ikke er komfortabel med, uanset om det handler om sex eller noget andet.
2. Kommunikation er nøglen: Hvis du har følelser for denne dreng, så er det vigtigt at tale åbent og ærligt med ham om dine følelser og grænser. Fortæl ham, hvor du står, og hvordan du føler med hensyn til sex. Ægte og ærlige følelser og kommunikation er grundlaget for et sundt og godt forhold kan fungere.
3. Hvad ville en god partner gøre? Han vil forstå og respektere dine følelser og grænser. Hvis han virkelig bekymrer sig om dig og virkelig holder af dig, vil han ikke presse dig til noget, du ikke er klar til. I øvrigt ville det også vise hvilken type fyr han var, hvis han pressede en pige til noget hun ikke var klar til.
4. Tag din tid: Sex er en personlig beslutning, der ikke behøver at ske fordi du ikke ser drengen særlig ofte. Du skal tage den tid, du har brug for, og føle dig tryg, før du træffer sådan en beslutning, jeg bemærker også du er 14, så jeg vil anbefale dig, at du venter til du er 15. Ikke kun fordi du så er over den seksuelle lavalder, men så er du måske blevet lidt klogere på dig selv, og hvad du er klar til.
5. Selvrespekt: Husk, at du har al ret til at sige nej og tage vare på dine egne følelser og behov. Det er vigtigt at have selvrespekt og lytte til sin egen krop ellers kan man risikere at få en rigtig dårlig oplevelse med sex.
6. Forstå din krop: At lære din egen krop at kende og være tryg ved den tager tid. At være usikker på ens krop som teenager er almindeligt, men det kan måske hjælpe at tale med fx et familiemedlem eller en veninde, som du stoler på og tør dele dine bekymringer med.
7. Alene din beslutning: Husk, at det er din beslutning alene, hvad du ønsker at gøre. Du bør ikke føle dig tvunget af frygt for, at han ikke vil være sammen med dig, hvis I ikke har sex. Som nævnt tidligere hvis han virkelig vil dig, så vil han ikke forsøge at presse dig før du selv er 100 % klar. Jeg vil runde mit svar af med at sige, at det vigtigste er at tage beslutninger, der føles rigtige for dig og dine følelser. Hvis du gør noget du ikke har lyst til fordi du føler det forventes af dig, kan det ende dårligt, og du vil måske bare blive mere usikker og/eller ukoncentreret når du skal have sex en anden gang, og husk du har al ret til at sige nej.
Håber mit skriv kan hjælpe dig, og jeg vil sende en masse god energi i din retning.
Venlig hilsen Kylie.