Smalt afføring

brevkassespørgsmål

Smalt afføring

brevkassespørgsmål af
Anonym
24 år
Oprettet 8 måneder 3 uger siden

Hej cyberhus Jeg er bekymret for min afføring i forhold til dens diameter, fordi jeg for nylig fandt ud af, at min afføring er blevet smallere, end den var for næsten 2 et halvt år siden. Jeg skriver altid symptomer og ændringer ned for at dæmpe min angst, men nu blussede den op, efter at jeg indså, at min afføring aldrig er blevet normal igen. Så jeg vil lige vide om afføring på cirka 2 cm i diameter er normal, selvom den tidligere har været mere? Det lyder som et dumt spørgsmål og måske overreagerer jeg, men frygten for kræft er enorm i øjeblikket. Håber i kan give mig lidt ro. Jeg har i øvrigt forsøgt at tage sylliflor om morgenen men oplever ingen bedring og derudover drikker jeg 1,5 liter vand om dagen. Motion kunne jeg gøre mere ud af. Kan angst og stress ændre ens afføring i hele 2 år? Hilsen den urolige

Svar:

Kære urolige, Det er altid svært, når man holder øje med sin krop og dens ændringer, for at berolige sin angst, og det i stedet kommer til at forværre angsten.

Det er godt at du skriver, så du ikke behøver at bekymre dig mere om det. Det er ikke muligt at bruge din afførings diameter til at sige noget som helt om sygdom, og en diameter på 2 cm lyder fuldstændig fin.

Ens fordøjelse og afføring bliver påvirket af mange ting, heriblandt kost og motion, men kan også godt blive påvirket kortvarigt, hvis man fx er meget nervøs eller angst.

Hvis du synes, at din afføring har ændret sig meget over de seneste to år, synes jeg at du skal snakke med din læge, som kan stille uddybende spørgsmål og evt. undersøge dig.

Mvh Trine, læge

TrineGs billede
Trine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål