Besvimer nemt
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Cyberhus. Har et ret irriterende problem som jeg er meget forvirret omkring, i og med at jeg ikke aner hvad det skyldes. Som overskriften fortæller, så besvimer jeg ret nemt. Det har været sådan i mange år og oplever forholdsvist tit at jeg enten besvimer eller er meget tæt på at besvime. Det forvirrende er, at det lidt kommer ud af det blå. I starten troede jeg nemlig, at det havde noget at gøre med hvor meget mad jeg spiste, fordi jeg tit besvimer eller er tæt på hvis jeg ikke lige får spist morgenmad for eksempel, og derfor skød jeg bare skylden på det i starten. Dog har jeg lagt mærke til, at jeg også får disse "anfald" selv når jeg har spist sund og nærende mad hele dagen. Det kommer især tit når jeg skal stå stille et bestemt sted i længere tid af gangen, eksempelvis oplever jeg tit det sker når jeg har været i bad, eller været på en rundvisning et sted. Men det kan også komme på helt tilfældige tidspunkter, som når jeg for eksempel står og laver frokost eller er ude og shoppe. Derudover har jeg også oplevet at det kommer selv når jeg bare har siddet ned i lang tid af gangen, jeg var for eksempel engang til en konfirmation, hvor jeg simpelthen måtte rejse mig midt i en af talerne for at skynde mig ud på toilettet, fordi jeg kunne mærke at jeg fik dette anfald, og så snart jeg nåede derud mistede jeg fuldstændig følelsen i begge mine ben og faldt til gulvet, hvorefter jeg måtte kravle op på et af toiletterne. Efter jeg havde siddet der i noget tid, fik jeg det så bedre. Som i kan høre, så kommer anfaldene altså på vidt forskellige tidspunkter, hvilket bare forvirrer mig helt vildt. Anfaldene starter altid med at jeg ud af det blå får det virkelig varmt, og bliver meget bleg i ansigtet, hvorefter jeg så bliver rigtig svimmel og mister følelsen i mine arme, hænder og ben samtidig med at alle lyde og stemmer omkring mig bliver meget fjerne. Og hvis ikke jeg hurtigt får sat mig ned og drukket noget vand eller lign., så ender disse anfald altså altid med at jeg besvimer. Det er virkelig en gåde for mig hvad der skyldes disse anfald, så håber i måske kunne hjælpe mig med at finde svar på det, og om det er noget man burde gå til lægen med?

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Det lyder frustrerende.
Det er nogle rigtig fornuftige overvejelser, du har gjort dig. Ud fra din grundige beskrivelse, lyder det mest til, at du oplever det som kaldes “refleksbetinget blodtryksfald”, som giver kortvarigt nedsat blodtilførsel til hjernen og man oplever nærbesvimelse eller besvimelse.
Denne refleks kan udløses af mange årsager, også nogle af de ting du skriver. Det er en fredelig tilstand. Men før man lander på denne forklaring, bør man være sikker på ikke at overse andre årsager til dine besvimelser. Du bør derfor opsøge din egen læge, som vil stille dig uddybende spørgsmål og undersøge dig nærmere.
Venlig hilsen Læge Bircan