Bange for at knytte sig
brevkassespørgsmål af
17årigDreng
17 år
Hejsa. Jeg er en dreng på 17 med et kærlighedsproblem. Over det sidste måned, har jeg set den her pige, som jeg er forelsket i. Vi mødtes for første gang, ca 1 måned og 1 uge siden, til en fest. Vi begyndte at skrive, og efter et pr dage mødes vi for første gang. Her ender vi så i seng sammen og jeg blir faktisk og overnatter. I 5 dage er vi sammen uafbrudt, så vi vælger at være lidt væk fra hinanden, så man ikke ender med at blive irriteret på hinanden.
Men der går et par få timer, og så slår hun så op. Jeg tvinger hende så til at mødes ansigt til ansigt hjemme ved mig, så vi kan snakke istedet at skrive. her fortæller hun mig, at hun ikke kan være i et forhold, før hun havde fået det bedre med sig selv.
Hun ender så med at blive, da hun virkelig godt kan lide mig, men er bange for at hun ødelægger vores forhold helt.
Her er vi sammen i 3 dage, hvor hun så vælger at tage hjem, så hun kan få noget alene tid. Igen, slår hun op, dog efter tre dage.
Sådan har de Kurt de sidste par uger.
grunden til hun slår op, er fordi hun ikke vil binde sig til mig, da hun er bange for at blive såret, da hendes tidligere ekskærester havde været hende utro.
vi har ikke været sammen i en uge, og i sidste søndags slog hun op sidst.
vi er stadig ikke i et forhold.
Jeg havde gået rundt i et par dage og grædt og været dårligt humør, da glæden ramte mig som et lyn. Jeg blev pludselig glad igen og havde det godt. Selfølgelig savnede jeg hende, men havde det stadig godt.
så begyndte vi at skrive lidt igen, hvor hun fortalte mig at hun savnede mig og stadig godt kunne lide mig, efter jeg havde spurgt hende om de ovenstående ting.
Men hun vil ikke være sammen med mig, som venner, fordi hun ved at vi ender med at have sex og opføre os som kærester i et par dage, indtil hun tager hjem igen. Hvor hun så vil sidde med angsten for at jeg er hende utro.
Det gør mig ked af det, og har haft en dårlig dag... Da jeg egentlig savner hende, og ikke ved hvordan vi får vendt situationen til, at hun ved at tankerne ikke går væk, ved at hun er alene (altså single)
Hvis hun virkelig kan lide mig, hvorfor så ikke bare prøve lykken?
Kan ikke på nogen måde få hende til st forstå, at jeg er totalt ligeglad med alle andre piger, og at jeg kun vil hende. Altså at jeg ikke nogensinde kunne være hende utro.
kære Cyberhus, vil i hjælpe min situation?

Svar:
Kære dig
Tak for dit spørgsmål. Det lyder til, at du har været gennem noget af en følelsesmæssig rutsjetur med glæde det ene øjeblik og tårer det andet. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret, ked af det og fortvivlet over situationen. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt, jeg kan.
Det er først og fremmest dejligt at høre, at du har oplevet at være forelsket. Det er en fantastisk tid at være i, fordi det bringer en del glæde, men kan også gøre ondt, når det ikke går. Jeg er rigtig ked af at høre, at det desværre ikke er gået mellem dig og pigen.
Du undrer dig over, hvorfor pigen ikke bare kan hoppe ud i et forhold og prøve lykken. Det lyder til at hun kan mærke, at hun skal arbejde med sig selv, før hun kommer i et forhold. Det er sådan med forhold at begge parter skal kunne have noget at give af og det lyder som om, at hun på nuværende tidspunkt ikke føler, at hun kan stole på nogen fyre. Selvom du har forsøgt at fortælle hende, at du ikke vil være hende utro, og at hun kan stole på dig, så lyder til, at hun ikke er klar til et forhold. Jeg kan også godt forstå, hvis du tænker, at hun bliver nødt til at prøve et positivt forhold for at hendes angst om utroskab kan forsvinde. Jeg kan også godt forstå, at du gerne vil være den, som hun har den positive oplevelse med. Du er rigtig glad for hende og ved med dig selv, at hun er den eneste, som du vil have. Desværre er det sådan, at vi ikke kan kontrollere andre menneskers følelser eller valg. Når der er noget,  som man ikke er mentalt eller følelsesmæssigt klar til, så er det desværre sådan, at man sjældent bliver det før at man selv føler, at man er kommet dertil. Uden at vide det med sikkerhed, kunne jeg forestille mig, at det er sådan, at pigen har det. Selvom det er rigtig hårdt for dig at høre og hårdt for dig at være i situationen, så kan man måske sige, at hendes beslutning er ret moden. Når jeg læser din besked, lyder det til, at pigen ikke vil såre dig og derfor føler, at hun er nødt til at give slip. Derfor kan hendes beslutning også ses som både en beskyttelse af dig og hende selv. Giver det mening?
Du nævner, at pigen ikke har lyst til at være venner, fordi hun forudser, at I kommer til at opføre jer som kærester. Der er mange par, som har lyst til at være venner efter et endt forhold og det kan jeg også godt forstå, at du har lyst til. Jeg kunne forestille mig, at det ville være dejligt for dig fortsat at have hendes personlighed i hverdagen og at I kunne lave alle de sjove ting, som I normalt plejer at gøre. Det er der ikke noget at sige til, for det er svært at give slip på noget, som har føltes rigtig godt. For nogen lykkes det at være gode venner efter et brud, mens det for andre ikke fungerer. Det kan være svært, at man pludselig skal være sammen på en helt anden måde, når man er vant til at være kærester, som pigen også giver udtryk for. Mon du har overvejet, om du ville kunne være venner med hende uden at have sex eller kys? Mon du har tænkt over, om det ville være for hårdt for dig at være venner i stedet for kærester?
I er stadig unge og øver jer på hinanden ift., hvad det vil sige at være forelsket og hvordan det er at være i et forhold. Det er nogle rigtig gode erfaringer, I gør jer, og som I kan tage med jer videre. På den måde lærer I også jer selv bedre at kende. Måske er der nogle ting, som du vil gøre anderledes til næste gang? Giver det mening?
Jeg tænker, at du skal du give dig selv lidt tid. Det lyder til, at det hele er sket meget hurtigt og at det har været meget intenst. Du nævner, at I mødte hinanden til en fest for ca. en måned siden og at I i den periode bl.a. har skrevet meget sammen og har været sammen i op til fem dage i streg. Kærestesorger gør altid aller mest ondt i starten, hvor såret stadig er åben. Det lyder til, at pigen har brug for noget tid til lige at reflektere over den angst, som hun har for at opleve utroskab. Mon du også har brug for at give kærligheden en lille pause og måske bruge tid med din familie? Hvis du og pigen ses igen, kan du stadig sende hende et sødt smil og spørge ind til, hvordan hun har det, men jeg tror, at det er vigtigt, at du lige nu forsøger at acceptere, at hun ikke er klar til et forhold. Måske hun har brug for, at du bare er der for hende uden forventninger om et forhold? Hvem ved, hvad fremtiden bringer. Måske bliver tiden jeres ven og måske vil der på et senere tidspunkt være mulighed for at I kan finde sammen igen.
Jeg håber, at du har fået lidt med fra svaret her. Hvis du stadig fylder meget for dig, kan du overveje at komme ind i chatten på Cyberhus og og snakke med en rådgiver om, hvordan du har det. Du kan finde chatten her:  https://cyberhus.dk/chat.
Børnetelefonen har også en side, hvor man kan skrive ind ift. tanker og følelser om kærlighed og forelskelse. På den side kan du også læse om andres indsendte breve om, hvordan de tænker om kærlighed og forelskelse og hvordan de har klaret sig gennem deres oplevelser. Du kan finde siden her: https://bornetelefonen.dk/kaerlighed/
De bedste hilsner og varme tanker,
Malou