Uregelmæssig menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus,
jeg er en pige på 14 år, som har haft sin menstruation i snart to år, den er dog stadig ret uregelmæssig. Den her gang gik der to måneder, andre gange er der gået tre, og andre gange ikke engang en måned. Jeg bløder heller ikke så længe af gangen, og heller ikke i store mængder.
Jeg har læst om den sygdom der hedder PCOS, og overvejer om jeg kan have den? Jeg har læst om symptomerne og de fleste passer, jeg er også svært overvægtig, og tænker derfor om det også kan være det.
Jeg håber i kan hjælpe med måske at afklare det her. Måske har jeg bare overreageret og det er måske ikke så regelmæssigt som jeg selv synes?
Mange hilsner forvirret pige.

Svar:
Kære dig.
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret omkring din menstruation og gerne vil have afklaret, hvorfor den er uregelmæssig.
Jeg kan også godt forstå, hvis du måske er bekymret, fordi du efter snart to år fra du fik din første menstruation, stadig har uregelmæssige menstruationer. Jeg vil starte med at sige til dig, at det ikke er farligt at have uregelmæssige menstruationer, og det er meget almindeligt at have i de første par år efter, at man har fået sin første menstruation.
Rigtig mange unge kvinder oplever altså, at deres menstruation kan være uregelmæssig, enten ved at den kommer oftere eller sjældnere end den normale cyklus på omkring 21-35 dage med en blødningslængde på 4 til 8 dage. Særligt er det naturligt i teenageårene, når man begynder at menstruere første gang. Det er altså helt normalt, at have uregelmæssige menstruationer de første år, hvor menstruationerne kan variere meget både i forhold til hvor længe blødningsperioden varer, og hvor ofte menstruationen kommer, altså hvor kort eller lang ens cyklusperiode er.
Det er altså helt naturligt, at menstruation er forskellig fra kvinde til kvinde. Nogle bløder lidt, nogle bløder i kort tid, mens andre bløder meget, og nogle bløder længe. Det afhænger rigtig meget af hormonerne i kroppen, og derfor kan ens menstruation godt ændre sig lidt eller blive uregelmæssig. Med tiden skal menstruationerne gerne blive mere regelmæssige, men der er meget som kan have indvirkning på menstruationerne, blandt andet hvis man træner for lidt eller for meget, pludselig tager på eller taber sig i vægt, eller hvis der sker ændringer i ens livssituation og man for eksempel føler sig stresset eller trist.
Det kan selvfølgelig også været fordi man fejler noget, som du selv nævner med PCOS (polycystisk ovariesyndrom), som er en hyppig sygdom hos unge kvinder. Op mod 20 % af alle kvinder i den fødedygtige alder lider af den. Det er ikke en farlig sygdom, men den er kendetegnet ved at man har uregelmæssige menstruationer, kan have et ændret hormonspejl (som nogle gange giver sig til udtryk som øget hårvækst på kroppen) og cyster på æggestokkene (som kun kan ses på ultralydsscanning). Typisk behandler man sygdommen med p-piller, og så forsvinder problemerne for mange.
Derfor er det en god idé at du går til lægen, så du kan blive undersøgt nærmere. Lægen vil nok lave en gynækologisk undersøgelse, og alt efter hvad din læge finder, vil lægen måske tage nogle blodprøver. Lægen er vant til at lave alle disse undersøgelser, så det skal du slet ikke være bekymret over.
Jeg vil også råde dig til, at tale med nogen om det. Du kan for eksempel snakke med din mor, et andet familiemedlem eller en venindes mor og spørge dem til råds.
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål.
Venlige hilsner fra
Gro.