Hjælp til vægttab
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej cyberhus
Jeg vil gerne tabe mig og har prøvet at skære ned på kulhydrater, men problemet er bare at når jeg gøre det, så får jeg udslæt på kroppen og det klør. Har søgt på det og tror det hedder ketose rash, noget man kan få ved low carb.  Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for synes jo jeg tabte mig godt på den måde, men kan ikke holde udslættet ud.  Så kan jeg godt tabe mig hvis jeg spise kulhydrater? Skal jeg skære meget ned på fedtet i sted for? Så måske low fat high carb? Synes jeg skal spise mange kulhydrater for at undgå udslæt, det er irriterende.  Vil gerne tabe 10 kg.  Er 1500 kalorier for lidt? Håber i kan hjælpe mig.

Svar:
Kære dig.
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er irriterende, at du får udslæt når du skærer ned på dit kulhydratindtag, og at du ikke ved hvad du skal gøre nu, hvis du synes, at det virkede for dig at tabe dig ved at spise færre kulhydrater.
Det er svært at fortælle, hvordan du taber dig, fordi det er så forskelligt fra person til person. Det som nogle oplever virker, hjælper måske ikke på dig og omvendt. Derfor er det også svært for mig at svare på, hvilken slankekur der virker bedst for dig. Jeg vil dog forsøge at give dig den bedst mulige rådgivning.
Noget af det første, som de fleste gør, når de gerne vil tabe sig, er at gå på slankekur, ligesom du også har gjort ved at spise efter low carb principperne. Det er dog sådan med slankekure, at de ikke altid giver et langvarigt vægttab, og rigtig mange falder måske tilbage i deres tidligere vaner, fordi slankekuren stopper på et tidspunkt. Det kan nemlig være svært i realiteten at spise efter nogle bestemte principper i en længere periode, fordi det kræver meget selvdisciplin. Det kan måske ende med at gå ud over ens sociale liv og ens humør, at skulle leve efter restriktive slankekure. Måske kan man også komme til at opleve, at når man putter bestemte fødevare i en “forbudt” kategori, så skriger ens hjerne og krop efter lige præcis de madvarer, som man har forbudt sig selv, og så kan man enten ikke tænke på andet end de forbudte madvarer eller også kan man, når slankekuren er slut, måske komme til at spise endnu flere af de fødevarer, og så vil “regnskabet” alligevel gå i nul i sidste ende. Og så kunne man lige så godt have tilladt sig selv at spise lidt af de madvarer. Derfor er jeg langt mere fortaler for “alt med måde” eller en “afbalanceret kost”, hvor der er plads til for eksempel både at spise en bolle til morgenmad, ris til aftensmaden og få lidt slik og ellers spise sundt og varieret, frem for at forbyde sig selv bestemte madvarer og være på slankekur.
Hvis man har brug for at tabe sig, kan en mere holdbar metode være at vælge at omlægge sin livsstil stille og roligt, og starte med ét område ad gangen. Det kan man kalde en "livsstilsændring”. Så i stedet for at gå på en slankekur med rigtig mange regler og begrænsinger for sig selv, er der mange, der får succes med at ændre deres livsstil mere permanent, for eksempel ved først at starte med at spise sundere og derefter begynde at få mere motion ind i hverdagen. Mon det er noget for dig? Så behøver du hverken at undvære kulhydrater og du vil slippe for udslæt, samtidig med at du vil tænke mindre over om en fødevare er i en bestemt kategori.
For mange er det altså vægttab gennem små skridt, som giver de bedste og mest langvarige resultater. Vægttab gennem små skridt betyder, at man tager udgangspunkt i de vaner, som man allerede har og hvor målet er, at finde frem til, hvilke ændringer, der er gode for ens vægt og sundhed. Med det mener jeg, at man for eksempel ikke taber sig lynhurtigt og tager det hele på igen, og at man for eksempel ikke udelukker bestemte fødevarer eller overtræner. Et lille skridt i den retning kan også være, at man eksempelvis vælger at spise en portion mindre til aftensmad end normalt, eller man vælger at spise halvdelen af det fredagsslik, som man plejer at købe. Mange oplever at et vægttab er nemmere, hvis man gør det på en måde, som giver glæde, god energi og på en måde, hvor man ikke straffer sig selv.
I forhold til dit spørgsmål om 1500 kalorier om dagen er for lidt, vil jeg sige, at du skal passe på med at gå for langt ned i kalorier, da det ikke er motiverende at få så lidt at spise. Øg derfor hellere dit fysiske aktivitetsniveau eller accepter et langsommere vægttabstempo. Jo længere man går ned i kalorier, jo sværere bliver det at dække kroppens behov for næringsstoffer som for eksempel proteiner, sundt fedt, vitaminer og mineraler på naturlig vis. Husk også at et kalorieunderskud øger risikoen for nedsat forbrænding og tab af muskelmasse, og det er uanset om du træner eller ej, hvilket selvfølgelig ikke er optimalt.
Jeg vil også råde dig til at spørge din læge til råds i forhold til dit udslæt, for at du er sikker på, hvad det skyldes.
En sidste ting jeg vil nævne er, at et vægttab naturligvis handler om at forbrænde mere energi end man indtager, men husk også at få nok energi indenbords i løbet af dagen, ellers bliver det næsten umuligt at gennemføre hverdagen! Fordi hvis man ikke får nok energi igennem sin mad, kan man meget nemt blive træt, sur og kan få svært ved at koncentrere sig eller få gjort de ting, som man skal. For at få nok energi er det derfor godt at starte dagen ud med eksempelvis en portion havregrød eller yoghurt med frugt, spise frokost som eksempelvis kan være rugbrødsmadder med forskelligt pålæg, og aftensmad som kan være bønner/linser/kød, kartofler/ris/pasta og grøntsager. Og så spise nogle mellemmåltider i løbet af dagen som for eksempel grøntsagsstænger, frugt, en smoothie, nødder, en knækbrød eller bolle med pålæg, så du får de vitaminer, mineraler og næringsstoffer som dit hoved og din krop har brug for.
Det er også vigtigt at få nok søvn og få vand i løbet af dagen.
Jeg håber, at du kan bruge svaret.
De bedste hilsner fra
Gro.