Bange for at have downloaded børneporno ved fejl
brevkassespørgsmål af
Sanne
19 år
Hej Cyberhus, I alderen fra 12-16, hvis ikke lidt yngre, var jeg meget optaget af pornografiske ting på nettet. Umiddelbart tænker jeg ikke, at jeg har været forbi børne porno, hvor man absolut har kunne se, at det var et barn, men jeg er bange for, at jeg nok kunne have kommet forbi noget, hvor jeg troede at det var en voksen, hvor det så var et barn i stedet. Jeg tænker det er vigtigt at oplyse, at jeg lider af OCD, så meget af dette problem er mere tanke og frygt baseret, end noget jeg konkret kan huske. Jeg mener ikke at jeg nogensinde har downloaded porno generelt, men jeg har muligthis prøvet at være inde på sider, hvor siden sendte videoer direkte over i mine overførsler. Jeg er bange for, at det kunne have sket med en video som indeholder børne porno. Tilgengæld, hvis en børne porno fil blev sendt i mine overførsler, så har jeg aldrig gået videre og gemt den på mine enheder, da jeg som sagt aldrig har downloaded noget ned på min pc/telefon. Det er tilgengæld ikke ting som jeg kan huske er faktisk sket, men jeg oplever ofte pop-up links som sender noget videre til mine overførsler i browseren, som jeg så må slette. Men min OCD forvirrer tanker fra virkelighed, og jeg er nu bange for, at det kunne være sket at noget illegalt materiale som børne porno, blev “downloaded”. Jeg ved ikke om det tæller som at downloade børne porno. Jeg har ingen beviser eller spor som leder tilbage til disse gange,, så det er en evig kamp med min hukommelse og OCD. Jeg er ikke sikker på om jeg har gjort noget dybt ulovligt ved et uheld, og om jeg burde være bekymret. Uanset hvad, har det ikke været min intentioner.

Svar:
Kære Sanne,
Tag det roligt. Træk vejret. Tæl til 10.
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at det meget usandsynligt, at du har gjort noget ulovligt. Når jeg læser dit brev får jeg fornemmelsen af, at det er din OCD, der taler.
Hvis du skulle ske at have fået børneporno på din computer eller telefon er det, ud fra din beskrivelse, sket uden dit vidende og uden det er noget du har ønsket. Det er altså ikke noget du selv aktivt har opsøgt. Det betyder, at det ikke er noget du behøver at have dårlig samvittighed over.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt der ligger børneporno på en af dine devices er det bedste du kan gøre at gennemgå alle dine mapper (også "overførsler") og slette alt hvad du ikke kan genkende. Det kan uanset hvad være en god øvelse. Tit ligger der nemlig alt muligt man ikke længere bruger, og får man det slettet får man samtidig frigjort lagerplads. Så uanset hvad kan det være fint at rydde op.
Jeg fornemmer på dit brev, at det du er nervøs for er, om du kan blive retsforfulgt, og om der kan opstå juridiske konskekvenser for dig. Ud fra din beskrivelse er jeg tilbøjelig til at sige "Nej". Jeg kan selvfølgelig ikke vide det med 100% sikkerhed, men igen, som du beskriver det lyder det meget, meget usandsynligt. Og gennemgår du dine devices og får ryddet op er du i hvert fald home safe.
Jeg håber mit svar kan give dig (og din OCD) en smule ro. For det lyder virkelig ikke til, at du har gjort noget forkert.
Mange hilsner,
Siv