Genderfluid
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus for nået tid siden skrev jeg til jer om hvordan jeg skulle fortælle at jeg er bøsse jeg har tænkt over det men det er faktisk ikke det der er pointet det der er pointet er at jeg har hørt nået om et eller andet genderfluid og har tænkt over det over om jeg var det i børnehaven gik jeg med neglelak og har gået med negle og nogle gange gør jeg poge ting og ville bare være 100% sikker om jeg var det og om det havde et dansk navn i stedet for genderfluid der ikke er særlig dansk

Svar:
Hej med dig,
Velkommen tilbage! Dejligt at høre, at du tidligere har fået brugbare svar her i brevkassen og har fået lyst til at skrive til os igen.
Genderfluid kan oversættes til "flydende kønsidentitet". Har man en flydende kønsidentitet betyder det, at ens kønsidentitet varierer og ændrer sig - nogle gange fra dag til dag, andre gange over længere perioder. Det vil altså sige, at ens oplevelse af sit eget køn kan skifte igennem livet eller i forskellige omgivelser. Fx kan det være man er mere maskulin i nogle situationer end andre, mere feminin i nogle perioder af livet end andre eller måske et helt tredje køn eller noget midt imellem.
Om du er genderfluid kan jeg ikke umiddelbart sige. Der er mange børn og unge, uanset seksualitet og kønsidentitet, der eksperimenterer med sig selv, deres identitet, udseende og påklædning igennem livet. Mange prøver kræfter med udsmykning, påklædning og aktiviteter, som ellers traditionelt set hører det modsatte køn til. For nogle er det fordi de har en flydende kønsidentitet, for andre er det blot en del af deres udvikling, som ikke har betydning for deres seksualitet eller kønsidentitet.
Hvorvidt du har en flydende kønsidentitet kan du nok bedst selv mærke. Hvis du føler, at din kønsidentitet ændrer sig og skfiter over tid, hvor den nogle gange er mere det ene, andre gange mere det andet, så kan der godt være noget om snakken. Men det kan også sagtens være, at du bare er et sted i dit liv lige nu, hvor du er i gang med at finde ud af hvem du selv er. I teenageårene danner vi nemlig en stor del af vores identitet. Og en del af det at danne sin identitet handler om at eksperimentere med sine grænser og interesser, afprøve forskellige udtryk, teste forskellige looks, og i det hele taget bare at udforske sig selv og på den måde blive klogere på, hvem man egentlig er. Og når du gør det kan det godt være, at du kommer frem til, at du har en flydende kønsidentitet. Men det kan også være, at du kommer frem til noget andet. Det kan kun du mærke, og det kan kun tiden vise.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Du kan læse mere om køn, kønsidentitet og seksualitet hos LGBT+ Danmark og hos Sexlinien. Begge sites har masser af god viden og information at byde på. God læselyst!
Mange hilsner,
Siv