Spørgsmål om mens

brevkassespørgsmål

Spørgsmål om mens

brevkassespørgsmål af
Maggie
17 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg har lige 2 spørgsmål omkring menstruation.

  1. Kan man tage på, når man har menstruation, “bare” fordi man har menstruation? Jeg synes nemlig flere gange, jeg har lagt mærke til, at jeg vejer omkring 1-2 kilo mere end jeg plejer lige præcis når jeg har mens.

  1. Hvad er de mørke/næsten sorte klumper og trævler, som nogle gange kommer ud sammen med blodet, når man har mens? Nogle gange er der næsten kun blod - men andre gange er der fyldt med de her mørke klumper. ☹️

Vh. Maggie

Svar:

Kære Maggie.

Tak for dine spørgsmål.
Der er faktisk meget normalt at man kan opleve at man vejer lidt ekstra lige omkring menstruation eller op til menstruation. Det skyldes store udsving i hormonbalancen som gør at man ophober lidt ekstra væske i kroppen. Nogle vil opleve lidt hævede fødder, hævede fingre eller hævelse omkring øjnene. Nogle vil også opleve lidt øget maveomfang. Dette oftest fordi tarmene bliver mere langsomme og derfor fylder mere.

I forhold til de mørke klumper/trevler du beskriver, hedder det koagler. Det er når blodet klumper sammen. Det er helt ufarligt og ganske normalt. De fleste vil opleve det de første dage da det er der man bløder mest.
Har man store mørke klumper i sin graviditet kan det være fint at forhøre sig hos sin læge, da man måske bløder lige rigeligt så og skal undersøges for om man skal have hjælp til at bløde mindre.

Håber dette var svar på dine spørgsmål.

Mvh Christine, læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål