Arbejdsgiver

brevkassespørgsmål

Arbejdsgiver

brevkassespørgsmål af
Mads
16 år
Oprettet 2 år 1 måned siden

Hej, har bare lige et hurtigt spørgsmål om hvad min chef egentligt på bestemme. Jeg arbejder i min lokale fakta og mødte idag ind til min chef der siger mit hår åbenbart er blevet for langt og siger at jeg enten skal blive klippet til næste vagt eller have en “elastik” i mit hår hvilket jeg føler ville være meget ydmygende overfor mig. Tak på forhånd for svar

Svar:

Hej Mads

Jeg kan godt forstå at det er grænseoverskridende at en anden vil bestemme hvordan dit hår ser ud.

Men din chef må faktisk gerne sige som han/hun gør. En virksomhed må gerne have regler om hår, piercinger, tatoveringer, hvilket tøj man må have på og i det hele taget have en dresscode. En del af en dresscode kunne sagtens være at hår skal sættes op, hvis det når en bestemt længde.

Din chef må ikke bede dig om at blive klippet eller at sætte håret op, bare fordi han/hun ikke bryder sig om dit look. Det ville være ulovligt. Men hvis det er en del af en dresscode, så er din chef i sin ret til at diktere hvordan dit hår ser ud.

Jeg forestiller mig at du allerede har fået en personale håndbog, da du blev ansat, hvor alle virksomhedens retningslinjer, og herunder også dresscode vil være beskrevet. Hvis du ikke har fået den, kan du bede din chef om at få reglerne.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål