Er min behandling af gymnasiumet fair?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej brevkasse. Jeg skriver til jer, for at en udefra kommende kan få et indblik i min situation og forhåbentlig vejlede mig bedst muligt. Jeg går i 2.g på STX. Mit fravær på gym er meget højt, hvilket jeg også godt selv er klar over. Dog er der en rigtig god grund til mit høje fravær, jeg er nemlig født med en ryglidelse, som gør jeg går meget til lægen og undersøgelser. derudover har jeg også angst, som også kan risikerer i jeg får fravær. Ikke nok med det fik jeg i januar konstateret depression og startede hurtigt op på antidepressiv. Jeg har løbende altid været god til at informere skolen om mine forskellige forløber og har skrevet til skolen, hvis der opstod et problem eller en undersøgelse som jeg skulle til. Grundet min angst er jeg også tilknøttet SPS og har derfor en mentor. Mit store problem er så bare, at jeg i weekenden fik en hjernerystelse, og er blevet bedt af lægen om jeg ikke måtte tage i skole, hvilket har gjort jeg ikke har været i skole i en hel uge. Skolen har også fået dokumentation fra min lægen om hjernerystelsen. Ugen inden min hjernerystelse, for jeg min første advarsel (mundtlige advarsel), hvor jeg snakker med hende der er ansvarlig for elevernes fravær. Her får jeg klokkeklart afvide, at jeg på ingen måder skal bekymre mig over advarslen. Hun giver mig den kun fordi det skal hun, hvor hun herefter siger at jeg kommer til at færdiggøre 2.g, især nu hvor mine karakterer også er så gode og jeg ingen skriftlig fravær har. Da jeg så har været så uheldig at få min hjernerystelse, får jeg så af vide af skolen at nu må jeg ikke have mere fravær, ellers skal jeg gå 2.g om. Det jeg så ikke forstår er, at om de overhovedet kan smide mig ud, nu hvor jeg ikke har fået alle tre advarsler? en anden ting jeg undre mig over, er at jeg har forstået at det er skolens ansvar at informere mig om hvornår jeg skal begynde at passe på mit fravær og derved prøve og ændre mit mønster. Men jeg har gået igennem hele 2.g uden nogen som helst har nævnt noget til mig omkring mit fravær. så jeg har heletiden gået i troen om at det hele var okay, så længe jeg var faglig dygtig. hverken min studievejleder, mentor, ledelsen eller nogle andre har advaret mig inden det ville gå så langt, men er det ikke deres pligt at oplyse mig om det? Jeg har ofte kommet til min studievejleder eller mentor, med bekymring om mit fravær, hvor jeg så har fået af vide at jeg ikke skulle bekymre mig, så længe jeg ingen advarsler har fået. Derud over har jeg fået fortalt at der slet ikke skulle have gået så langtid før jeg fik første advarsel, men fordi en af studievejlederne var sygmeldt, så er der ikke blevet grebet ind i situationen før nu. Her sidder jeg så med følelsen af at hvordan det kan være min skyld, de ikke har holdt øje med mit fravær og har fået snakket med mig omkring det noget før. synes i det er en fair behandling, eller burde jeg klage over min situation eller noget helt tredje?

Svar:
Kære søde stærke du.
Det var da godt nok en træls og kedelig situation du sidder i, og kan sagtens forstå at du er dybt frustreret over de forskellige beskeder du får fra din skole vedrørende dit fravær.
Det er helt forståeligt, at dit fravær er højt, nu da du har haft behov for at tage til lægen og få lavet undersøgelser på grund af din ryglidelse - oveni har du også haft en hjernerystelse, og lægen har anbefalet, at du ikke tager i skole, hvilket har ført til en uge med fravær. Skolen har modtaget dokumentation for dette fra din læge. Du har så nu fået en advarsel for dit fravær, men er blevet forsikret om, at det ikke var noget du skulle bekymre dig om, og at du ville kunne færdiggøre 2.g på trods af advarslen. Men nu har skolen pludselig sagt, at du ikke må have mere fravær, ellers skal du gå 2.g om.
Jeg kan sagtens forstå, at du føler dig uretfærdigt behandlet i denne situation. Det virker også som om, at skolen ikke har været tydelig og klare nok i deres kommunikation med dig omkring dit fravær. Jeg vil påpege at dit gymnasium har som udgangspunkt ansvar for at støtte og hjælpe dig som elev, og at det er deres ansvar at sikre, at du får den nødvendige støtte og vejledning til at håndtere dine udfordringer. At de pludselig siger du ikke må ikke må have mere fravær, når de studievejleder har forsikret dig om det modsatte er en fejl fra skolens side, som jeg helt klart syntes du skal klage over
Mine råd:
Jeg vil på det kraftigste anbefale dig at du enten overvejer at tage en snak med din studievejleder, mentor eller gymnasie-lederen omkring din situation og dine bekymringer og frustrationer. Husk også at have den nødvendige dokumentation klar for både din ryglidelse, angst, depression og hjernerystelse, og gør det også klart i dokumentationen at din læge har anbefalet dig at tage den med ro. Evt kan du også hører dig om hvorvidt der er mulighed for at få ekstra støtte eller hjælp til at indhente fx tabte undervisningstimer og forløb.
Det kan måske også være en god ide at få undersøgt grundigere, hvilke regler og retningslinjer der gælder for fravær på din skole, og om skolen har fulgt disse regler korrekt i din sag- for af hvad du fortæller lyder det ikke helt til de retningslinjer er blevet fulgt korrekt. Hvis du fortsat føler dig uretfærdigt behandlet og skolens ledelse virker uforstående over for din situation, kan du overveje at klage til skolens ledelse.
Det er vigtigt at huske på, at du ikke er eller skal føle dig alene i denne frustrerende situation. Der er hjælp at hente, hvis du har brug for det.  Snak med folk omkring dig.  Det kan være din familie, venner/veninder eller dine klassekammerater. Fortæl om den trælse situation du sidder i, og forklar du har brug for støtte og vejledning fra dem.
Jeg vil runde mit svar af med at sige, at det også er super vigtigt at du prioriterer dit mentale og fysiske helbred. Det kan være hårdt og tære meget på en at have så meget fravær og oveni bekymre sig om skolens beslutninger. Overvej også evt at søge professionel hjælp i form af en psykolog eller psykiater, hvis du føler dig overvældet eller stresset eller måske bare har brug for at snakke med en professionel om dine problemer.
Jeg håber så inderligt, at du kan få løst din konflikt med din skole, bare husk på, at du har ret til at blive hørt hvis du føler dig uretfærdigt behandlet og du har ret til, at skolen tager dig alvorligt hvis du har problemer der gør det svært for dig at håndtere en almindelig skolegang.
Jeg håber, at mine råd kan være til hjælp, og jeg sender en masse god og positiv energi i din retning! Al held og lykke til dig.
Venlig hilsen Kylie.