Specialklasse/skole uden diagnose
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Ved i hvad det kræver at komme ind i en specialklasse eller på en specialskole? Jeg har rigtigt mange venner der går på specialskoler er i specialklasser, og jeg ville rigtigt gerne starte i en af deres klasser. Jeg har ingen diagnose og ville virkeligt ikke have en af fremtids grunde. Det er ret åbenlyse jeg er autist, så det et ikke som om jeg er neurotypisk, jeg er bare ikke diagnosticeret. Det er ikke som om jeg har problemer med at lære eller noget, jeg har bare virkeligt brug for at starte i klasse med nogen jeg kender. Jeg starter i 9 efter sommerferien og jeg har ikke lyst til at gå på den skole. Det hjælper ikke at skulle starte i en normal klasse igen, siden jeg har kun dårlige oplevelser med det, fra mine andre skoleskift. Er der nogen som helst måde at kunne starte i en specialskole/klasse, uden en diagnose? (Selv hvis jeg så prøvede at få én, ville jeg ikke kunne få den hurtigt nok)

Svar:
Hej du,
Jeg kan virkelig godt forstå at det er svært at gå i en klasse, hvor du ikke har så mange venner og hvor du måske ikke synes du passer ind, så jeg er glad for at du spørger. Det er ikke et helt enkelt spørgsmål du stiller, og jeg har ikke dybdegående kendskab til reglerne for hvordan man kommer i specialklasse. Men jeg vil gerne svare dig så godt jeg kan, og så vil jeg foreslå dig at tale med dine forældre eller måske en voksen på din skole, så du kan få hjælp til at undersøge mulighederne i den kommune hvor du bor. Hvis det er svært at tale med dem om det, kan du også gå ind på det der hedder din side, for at få et mere præcist svar. Der kan du finde det sted du skal kontakte, for at få svar på hvordan det fungerer i din kommune. Du finder din side her: https://www.sbst.dk/boern/boernene-foerst-og-barnets-lov/dinside
Som jeg kender reglerne, så behøver man ikke have en diagnose for at komme i specialklasse, selvom de fleste i specialklasser nok har det. Det man skal have, er en vurdering fra et sted hedder PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning), og det er desværre også noget der godt kan tage noget tid at få, så derfor bliver det måske svært at nå inden sommerferien.
Men uanset om det kan lade sig gøre at komme i specialklasse næste år eller ej, så synes jeg det er en rigtig god ide, at du taler med de voksne der er omkring dig eller din kommune på din side, om hvordan du kan få hjælp til at få det til at fungere i skolen. For du har ret til at få hjælp, så det ikke bare bliver dårlige oplevelser og det kan jo også være der er andre muligheder end lige specialklasse, som de kan hjælpe dig til at finde frem til.
Jeg håber du mit svar kan hjælpe dig lidt videre, så du kan få svar på dit spørgsmål og få hjælp til at få det til at fungere i skolen. Du er altid velkommen til at skrive igen hvis du har flere spørgsmål.
Mange hilsner,
Marie