Erotiske film
brevkassespørgsmål af
Efterskolepigen
16 år
Vi sad nogen stykker på efterskolen og kom til at snakke lidt om porno, vi var både piger og drenge. På efterskole kan man heldigvis snakke åbent med hinanden. Vi snakkede om at der jo fx er titusindvis af film med pigeporno og så mange lesbiske er der jo ikke. Jeg var så ærlig og sagde at jeg da sagtens kunne lave en erotisk optagelse med en veninde hvis jeg fik penge for det og hvis det var en veninde jeg har et tæt forhold til, også selv om jeg er straight. Vi piger synes jo ikke det er klamt eller noget at røre ved hinanden. De andre piger gav mig heldigvis ret i at det kunne de nok også gøre hvis de selv valgte en veninde, det ville slet ikke være ulækkert, måske endda sjovt. Drengene sagde så at vi var godt nok modige og lidt seje. Ikke mange drenge ville nogensinde gøre sådan noget med en anden dreng og de drenge der var med i snakken villa da ihvertfald ikke. Hvordan kan det enlig være der er den forskel på drenge og piger?

Svar:
Kære du
Tak for dit brev! Det lyder som en virkelig spændende samtale, og hvor er det fedt, at I kan tale åbent om sådanne emner på efterskolen. Det viser, at I har et trygt fællesskab, hvor man kan dele tanker uden at føle sig forkerte.
Jeg forstår godt din undren over forskellen mellem drenge og piger, når det kommer til intimitet. En af de største grunde er nok, at samfundet har forskellige forventninger til kønnene. Piger bliver ofte opdraget med, at fysisk nærhed, som at kramme, holde i hånd eller være tæt er normalt og naturligt. For drenge er der nok stadig en stærkere forventning om, at de skal være ”maskuline” og holde en vis afstand til hinanden, især når det gælder noget seksuelt.
En anden forklaring kan være, hvordan medier og porno fremstiller ting. Som du nævner, findes der mange film med piger sammen, men det er ofte lavet til et mandligt publikum og ikke nødvendigvis et billede af virkeligheden. Derimod er der langt færre film med drenge sammen, fordi det ikke efterspørges lige så meget. Det kan være med til at påvirke, hvordan vi opfatter intimitet mellem mænd og kvinder i det virkelige liv.
Drenge kan også opleve en større frygt for at blive dømt, hvis de er intime med hinanden. De kan være bange for, at andre vil sætte spørgsmålstegn ved deres seksualitet, eller at det vil blive set som mindre acceptabelt. Derfor kan det føles mere naturligt for piger at være fysisk tætte uden at tænke så meget over det.
Det betyder dog ikke, at drenge ikke også har lyst til eller behov for fysisk nærhed – det er bare mindre accepteret i mange miljøer. Heldigvis er normerne ved at ændre sig, og flere og flere taler åbent om det, ligesom I gjorde.
Jeg synes, det er virkelig fedt, at du stiller det her spørgsmål, for det viser, at du reflekterer over tingene. Hvis du har flere tanker eller spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive igen.
De bedste hilnser
Kasper