Vægttab: hvorfor kan jeg ikke tabe mig?

brevkassespørgsmål

Vægttab: hvorfor kan jeg ikke tabe mig?

brevkassespørgsmål af
Anna
18 år
Oprettet 3 år 4 måneder siden

Hej, jeg er en pige på snart 18.

Det er således, at gennem flere år nu har prøvet at tabe mig. Jeg HAR tabt mig, men de sidste 2 år er der ikke sket noget, og jeg undrer mig over hvorfor. Jeg spiser sundt hver dag, spiser usundt få gange. Træner 5 gange om ugen osv. og har gjordt dette i over 1,5 år, og intet er sket. Jeg træner cirka 60-90 min. pr. gang.

Jeg vil bare vide om der er nogle som har erfaring med vægttab og måske kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre for at nå mine mål? Eller hvorfor jeg ikke kan opnå dem? Er der noget jeg gør forkert? Er det muligt, at ens krop bare ikke kan tabe mere fedt?

Lidt mere info om mig: er 165 cm og vejer cirka 62 kg. (hvilket ikke er overvægtigt, men jeg ønsker stadig en mere "fit" krop). Jeg er forholdsvis meget slank fra ribbenende og op, men mave, hofter og lår er der hvor størstedelen af mit fedt sidder, og det er der jeg også har svært ved at tabe mig. Så hvad gør jeg?

Min træning består af 20 min cardio eller HIIT, derefter 45 min styrke træning, hvor jeg skifter med at træne de forskellige dele af min krop, og så nogen gange tager jeg også en løbe tur, cykle tur eller "hike"-tur oveni.

Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe :)

Hilsen Anna

Svar:

Kære Anna.

Som du selv skriver, så er du jo faktisk ikke overvægtig. Det er rigtig fint for din krops sundhed og velvære at du spiser sundt og dyrker motion. Med den mængde sport du dyrker inkl styrketræning skal du også forvente en del muskelmasse som jo vejer mere end fedt. Derfor kan kroppen godt være anderledes fit selvom den vejer det samme.

Det kan være svært at tabe sig under kroppens idealvægt. Så hvis din krop genetisk er lavet til 62 kg, så kan de ekstra kilo være nemmere at smide, men når man når tættere på  de 62 kg går det i stå. Så skal man enten til at gå på en hårdere "slankekur" eller acceptere at hvordan man ser ud, også selvom der måske er lidt mere lår og numse end man ønskede sig i den perfekte verden. De sidste kilo er i hvert fald en meget hård kamp som måske slet ikke er besværet værd.

I mine ører lyder det som om du egentlig har en fin krop, som er godt trænet, og som du godt kan være glad for.

mvh Christine, læge

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål