Angst osv. og sygdom

brevkassespørgsmål

Angst osv. og sygdom

brevkassespørgsmål af
Julia
18 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

Jeg er en ung kvinde på 18 år. Jeg har diagnoserne: general angst, OCD, PTSD og skal udredes for autisme. Jeg går på 1.g på gymnasiet det er svært(ikke fagligt), men jeg klarer den. Det dræner mig enormt meget, MEN det er det jeg gerne vil. Min krop er presset. Nu er der efterårsferie, og allerede søndag blev jeg syg. Det kan selvfølgelig bare være en hundesyge. Men jeg vil høre om det er muligt at man kan blive syg (stort set forkølelse), når man har været presset længe. Er begyndt at se et mønster. Fik det også ved en længere weekend, sommerferien og ofrer når et vigtigt og angst provokerende møde er overstået. Kan det have noget med det at gøre? Tak på forhånd:)

Svar:

Hej Julia, og tak for dit gode spørgsmål :-)

Generelt er det sådan, at psyken hænger sammen med hvordan vi har det. Det er klart, at når man har været presset i lang tid, så kan man mærke det på kroppen, i form af dårlig søvn, hjertebanken, ubehag og ikke mindst et "presset" immunforsvar. Når immunforsvaret er presset, så er kroppen mere modtagelig for sygdomme, specielt hvis man også mangler søvn, og ikke spiser optimalt. Sagt på en anden måde, så hænger det hele sammen. Så jeg kan sagtens forstå, at du oplever et mønster i det.

Mvh

Khaled, Læge

Khaleds billede
Khaled fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål