Forsinket pubertet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus, Mit spørgsmål er, som i nok kan se på titlen, om jeg har forsinket pubertet.
Jeg startede min pubertet kort efter jeg fyldte 15. Jeg fik hår på pikken og mine tekstiler og penis voksede.
Andet skete der ikke rigtigt, før et par måneder siden, hvor jeg fik en lille portion hår under armene, der stadig kun er en lille portion. Jeg har til gengæld meget hår på pikken.
Mine ben er ikke særlig behåret, jeg er ret lav og værst af alt, er min stemme ikke gået i overgang endu. Mine forældre er ret høje, så det kan ikke være derfor jeg er lav. Det er virkelig irreterende og mit andet spørgsmål er, hvorvidt jeg skal tage til lægen og spørge om hormon behandling.

Svar:
Hej Anonym
Det med puberteten, kan godt være svært, da det er meget forskelligt hvornår og hvor hurtigt man udvikler sig. De fleste drenge kommer i puberteten i 9-14 års alderen, så når du fortæller at du først begyndte at opleve forandring som 15-årig, kan det godt tyde på at du kom senere igang end de fleste. Det er dog samtidig tydeligt at din udvikling er godt igang, ud fra den beksrivelse du giver. Drenge/mænd er først færdig udviklet i starten af 20´erne, så det du måske er bagefter lige nu, kan du sagtens nå at indhente. Nogle drenge vokser pludseligt mange cm, på ganske få uger, og udvikler sig i det hele taget eksplosivt, selv om udviklingen har stået stille i noget tid.
Jeg fornemmer at det her er noget der bekymrer dig, og det kan jeg også sagtens forstå. Det er ikke altid sjovt, hvis man føler at man udvikler sig anderledes end sine kammerater. Derfor tænker jeg også sagtens du kan kontakte din læge. Ikke med et krav om at starte i behandling, for det er slet ikke sikkert det er nødvendigt. Men du kan sagtens tale med din læge om dine tanker, og din bekymring. Så kan din læge vurdere, om det er nødvendigt at gøre noget, eller om du blot skal have lidt mere tålmodighed, og se tiden an.
Gode hilsner
Karsten