altid udflåd
brevkassespørgsmål af
Caro
16 år
Jeg har rigtig meget udflåd næsten hele tiden. Jeg synes det lugter lidt, og jeg er bange for at mine veninder kan mærke det hvis jeg er sammen med dem. Er det normalt at have så meget udflåd, eller kan det være en infektion? Bør jeg få det tjekket ved min læge for det vil jeg nemlig helst ikke :(

Svar:
Hej med dig
Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at det er helt normalt at have udflåd i varierende grad fra skeden - nogle har kun meget lidt udflåd og kun sjældent og nogle har meget udflåd nærmest hele tiden. Der er således stor individuel variation, og man skal derfor ikke gå og sammenligne udflådshyppighed og -mængde med andre. Det vigtige er, at du reagerer, når der sker en ændring i dit udflåd, der kunne tyde på f.eks. en underlivsinfektion. Faktisk har udflåd en vigtig infektion, nemlig at holde skeden fugtig og rent samt at beskytte skeden mod infektioner. Ligesom ørevoks dannes i ørerne og opfanger snavs og bakterier fra luften og derved forhindrer, at der opstår en infektion i øret, så sørger udflåd for, at der ikke sker en overvækst af svamper og bakterier i skeden.
Typisk har udflåd fra skeden en hvidlig farve, men det kan også være mere klar. Det kan være tyndt eller sejt. Kommer det i kontakt med luft, bliver det gulligt. Det lugter som regel lidt surt. Udflådsmængden varierer fra dag til dag, og så kan den variere med menstruationscyklus, alder og seksuelt aktivitet.
Man bør undgå at vaske sig for ivrigt forneden, da det kan forstyrre slimhindernes naturlige pH-værdi og dermed give anledning til bl.a. infektioner men også en irriteret slimhinde resulterende i øget udflåd. Derfor bør man helst kun vaske sig med lunkent vand i intimområdet, skal man absolut bruge en sæbe, så skal den være en intimsæbe uden parfume (den har en lav pH passende til slimhinden i området). Dit undertøj bør helst bestå af ren bomuld, da det er mest åndbart, og ikke sidde for stramt, så huden kan ånde bedst muligt igennem. Går du med trussineindlæg, skal disse skiftes hyppigt. Man kan også overveje at sove uden undertøj for at give intimområdet mest mulig luft.
Hvis du oplever ændringer i dit udflåd, bør du reagere og kontakte din læge for at få det tjekket. Generelt kan man sige, at grønligt/kraftigt gulligt eller brunt og evt. blodigt udflåd kan være tegn på f.eks. en infektion. Opstår der en ubehagelig, fiskeagtig eller skarp lugt, kan det også tyde på en infektion. Oftest vil der samtidig med en infektion i skeden også opstå kløe, svie eller smerte i området.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående til at blive klogere på, om du bør opsøge din læge eller ej. Selvom der er tale om et intimt sted, så er det som sagt helt naturligt og nødvendigt at have udflåd fra skeden, og ligesom alle andre steder i og på kroppen, kan der opstå en infektion i skeden, som kræver behandling.
Venlig hilsen,
Tatjana