Alkohol og herpes
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hejsa! Jeg er en pige på 15, og som så mange andre har jeg herpes. Igår var jeg til en fest, hvor jeg tog meget hensyn til at jeg kun måtte drikke af den ene flaske (en små sure), og at de andre ikke måtte røre den, da jeg har forkølelsessår på læben. Men kom i dag til at tænke på, om virusset dør ud i flasken? Drak ikke særlig meget, og alkohol dræber jo bakterier. Må andre drikke af flasken? Tak på forhånd for svar :)

Svar:
Hej med dig
Tusind tak for dit spørgsmål, som er et rigtig godt spørgsmål og rigtig godt tænkt! Du har helt ret i, at mange går rundt med forkølelsessår på læberne (Herpes simplex virus, som du også skriver). Jeg må indrømme, at det var svlært at finde et præcist svar på, hvor længe Herpes simplex virus overlever udenfor kroppen. Det afhænger nemlig af mange ting - er overfladen tør eller våd, temperaturen, hvor høj alkoholprocenten er osv. Det korte svar, jeg har kunne finde er, at Herpes simplex kan overleve på en overflade i alt fra 6 timer til 8 uger... Jeg vil mene, at alkolholen i De små sure kun vil gøre denne tid kortere, men med hvor meget, ved jeg ikke. Ift. om du kan bruge flasken igen og drikke resten: jeg vil sagtens mene, at du kan drikke af flasken igen (også udenfor udbrud); jeg ville nok vente et par måneder før jeg delte den med andre. Så burde I være på den sikre side ift. hvad jeg har kunne fremsøge i hvert fald :)
I øvrigt så er her et par ekstra tips ift. forkølelsessår, som du måske kan bruge. Behandling direkte på såret på læben med en creme, der hedder Aciclovir, kan nedsætte smitsomheden og dermed risikoen for at smitte andre. Husk endelig, hvor vigtig god håndhygiejne er og ikke kun ift. ikke at smitte andre. Man kan nemlig godt smitte sig selv med herpes på kønsorganerne og det er ikke så rart ;)
Håber, at mit svar hjalp dig. Ellers må du endelig skrive igen!
Kh Marie