Drenge og mænd kan altså også være ofre!
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
I dag læste jeg et brevkasse spørgsmål til Cyberhus fra en pige der var frustreret over at, i hendes øjne, gik drenge og mænd for let fri i sager om voldtægt og overgreb. I gav kvinden et virkelig godt og reflekteret svar.
Hendes synspunkt er vigtigt. MEN jeg føler virkelig at tingene er ved at tage overhånd med #metoo. At vi er på vej til et liv hvor kvinden altid har ret, og at der vil blive fængslet uskyldige mænd. Jeg siger det igen, uskyldige mænd vil komme i fængsel og få ødelagt deres liv.
Falske anklager sker. Det kan være på grund af opmærksomhed, hævn, misforståelser eller vrangforestillinger. Det er ikke noget nyt at vi ikke altid fortæller hele sandheden. Jeg er virkelig bange for den vej Danmark er på vej i. Og jeg er bange for at få en falsk anklage.

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for at få en falsk anklage. Det er en meget alvorlig sag, og det kan være svært at gennemskue alle de holdninger, fornemmelser og tal, der bliver smidt rundt med. Til at starte med, vil jeg give dig helt ret i at drenge og mænd kan være ofre. Selvom der er flere kvinder, der oplever voldtægt og overgreb, så er det vigtigt at huske på, at der også er drenge og mænd der bliver voldtaget og misbrugt (af både mænd og kvinder). Den berømte mandlige skuespiller Terry Crews var for eksempel en af dem, der stod frem i forbindelse med #metoo og fortalte sin historie om hvordan han var blevet misbrugt.
Når man taler om voldtægt og misbrug, er det derfor ikke "kvinderne mod mændene". Det handler om vores allesammens risiko for overgreb og juridiske beskyttelse, hvis det skulle ske for os.
Tal og statistikker om voldtægter og anklager:
Hvis man ser på voldtægt, er der de seneste år blevet dømt max 90 personer årligt. Cirka 1.000 personer anmelder årligt voldtægt, så det svarer til, at 9 % ender med en dom.
Hvis man ser på hele befolkningen (altså ikke folk der har anmeldt det), er tallet for hvor mange der bliver voldtaget årligt cirka 5.400 kvinder ifølge Justitsministeriets offerundersøgelser. Det svarer til, at 1,6 % af dem, der udsætter andre for voldtægt eller voldtægtsforsøg, dømmes. I offerundersøgelser spørger man kun kvinder, om de har været udsat. Derfor ved vi desværre ikke meget om mænd som ofre. En undersøgelse peger på, at ud af dem, der oplever at blive voldtaget på et tidspunkt i deres liv (100 % i alt), der er 84 % af dem kvinder og 16 % mænd.
En undersøgelse med en anden metode fra Syddansk Universitet fra 2018, viste at cirka 24.000 kvinder i 2017 var udsat for voldtægt. Det svarer til, at lige knap 0,4 % af dem, der udsætter andre for voldtægt eller voldtægtforsøg, dømmes.
I forhold til hvor mange der bliver voldtaget, er risikoen for at blive dømt altså minimal.
Ifølge en undersøgelse af Det Kriminalpræventive Råd vurderes det, at 7,3 % af alle anmeldelser er falske. Det er ca. det samme som andelen af falske anmeldelser for andre typer forbrydelser. Tallet her dækker også over anmeldelser, der er trukket tilbage, selvom man fx har tænkt, at det kunne være pga trusler. Ud af alle anmeldelser er det kun 2 %, der dømmes for falsk anmeldelse. Der er mellem 10 og 15 navngivne mænd pr år, der sigtes i disse sager. Nogle af disse har ikke haft sex med kvinden, andre kender hende ikke engang. Risikoen for at man som mand bliver udsat for sigtelse i en sag om falsk anklage er ifølge de tal 14:2.000.000.
Vi har som sagt ikke gode tal på hvor mange mænd og drenge, der bliver voldtaget i Danmark. Men hvis vi ser på udenlandske undersøgelser af det, hvor antallet af falske anmeldelser svarer til de danske, er risikoen større for, at du som mand udsættes for voldtægt, end at du anklages falsk for det.
Du kan læse mere hos fx Det Kriminalpræventive Råd, Dansk Kvindesamfund eller i denne artikel fra Everyday Sexism Project Danmark.
Sikker sex
Det vigtigste at bekymre sig om i forhold til voldtægt er, at den person man gerne vil have sex med også gerne vil have sex med en - og det gælder hele vejen gennem processen. Der er ikke noget der hedder "bordet fanger" når det kommer til sex. Uanset om man taget med nogen hjem, er kærester eller er helt nøgen, så må man altid sige fra (uanset om man er mand eller kvinde). Siger personen for eksempel ingenting, virker lidt ked af det eller siger ting som "jeg ved altså ikke rigtigt" eller "jeg er i tvivl om jeg har lyst", så må man stoppe og snakke med personen om, hvordan de egentlig har det. Hvis man er lidt i tvivl - så lad personen være. Virker personen meget meget fuld, træt eller er måske endda faldet i søvn, skal man også lade personen være (eller hjælpe dem sikkert i seng). Også selvom det måske virker som om de har lyst.
Hvis den man gerne vil have sex med virkelig gerne vil have sex med en, så er det for det meste ret tydeligt at fornemme - og hvis man er det mindste smule i tvivl, så skal man spørge. Det kan være ret så sexet at respektere hinandens grænser.
Venlig hilsen
Agnete