Bange
brevkassespørgsmål af
S
20 år
Hej jeg er 20 År bor i pjlefamilie er ikke særligt social og har næsten ingen venner er bange for at jeg Aldrig får kæreste vil gerne på Tinder men skal spørge får jeg må og ved om de vil sige ja vil nemlig gang have en kæreste snart og har ikke haft så derfor Tinder eller single.dk Og er bange for uden vil have mig for har en skæv ryg og går lidt dårligt og kan ikke løbe min lillesøster har haft en kæreste og de har haft sex og jeg vil også gerne snart have sex med en kæreste men ved ikke hvad jeg skal gøre tør ikke spørge om kondom for synes det er pinligt vosker en pik stadig når man er 20 og har du råd til hvordan man spørger ved du hvorfor og min pik gør ondt når man trækker forhuden tilbage er der noget noget man også kan gøre mod det Håber du forstår min spørgsmål er lidt ordblind Mvh S 20

Svar:
Kære S
Tusind tak, fordi dine spørgsmål og at du havde mod på at dele dine tanker og bekymringer. Det kræver mod at åbne op, og jeg vil starte med at sige, at du ikke er alene med de følelser, du beskriver. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med dine spørgsmål.
Om at finde en kæreste:
Jeg forstår godt, at du drømmer om at finde en kæreste, og det er helt naturligt at have de ønsker. Det er dejligt, at du tænker på at prøve Tinder eller Single.dk – det kan være gode steder at møde andre, der også søger en kæreste. Når du bor i plejefamilie og skal spørge om lov, kan det føles lidt svært, men jeg tror, det kan hjælpe at forklare, hvorfor det betyder meget for dig. Men jeg vil også sige at du ikke nødvendigvis behøver at spørge om lov, når du er over 20 år. Det er op til dig og det er din beslutning om du vil oprette en profil på en datingside og ikke dine plejeforældres beslutning.
Din skæve ryg og bekymringer om accept:
Det lyder til, at du bekymrer dig om, hvordan andre vil se dig på grund af din ryg og det, at du går lidt anderledes. Jeg vil gerne sige én ting klart: Der er nogen derude, der vil kunne lide dig præcis, som du er. Alle mennesker har noget unikt ved sig, og det er ofte personligheden, som virkelig gør en forskel. Vær dig selv – det er det vigtigste, når man møder nye mennesker.
Om sex og at købe kondomer:
Det er helt normalt at tænke meget på sex og ønske at opleve det, især når man ser andre omkring én have de oplevelser. At købe kondomer kan føles pinligt, men det er faktisk noget, som mange oplever som helt naturligt, når de først prøver det. Du kan købe kondomer i supermarkeder, på apoteket, men også online, hvor det bliver sendt diskret hjem til dig. Så hvis du føler, det er grænseoverskridende at købe i en fysisk butik, kan du altid vælge at købe dem online.
Om smerter ved forhuden:
Hvis du oplever smerter, når du trækker forhuden tilbage, kan det skyldes, at forhuden er lidt stram. Det er ikke ualmindeligt, men det er en god idé at tale med en læge om det, især hvis det gør meget ondt eller generer dig. Lægen kan undersøge det og give dig råd eller behandling, hvis det er nødvendigt. Det er en helt almindelig ting, som læger er vant til at hjælpe med, så du behøver ikke være flov.
Vokser ens penis stadig ved 20 år?:
De fleste oplever, at deres krop – inklusive penis – er færdigudviklet omkring 18-21 års alderen, men små ændringer kan stadig ske. Hvis du har spørgsmål om din krop, kan det være rart at tale med en læge, der kan forklare det mere præcist.
Mine råd til dig:
• Tag det i dit eget tempo. Når det kommer til kærlighed og sex, er der ingen "rigtig alder" eller tidsplan – det vigtigste er, at du føler dig tryg og klar.
• Tal med din plejefamilie om Tinder eller Single.dk på en rolig måde, hvor du forklarer, hvorfor det betyder noget for dig.
• Hvis det føles svært at møde nogen med det samme, kan du også overveje aktiviteter eller klubber, hvor du kan møde andre med samme interesser.
• Vær åben og ærlig, når du møder nogen – din personlighed er det, som virkelig gør indtryk.
Jeg håber, du kan bruge nogle af mine råd. Hvis du har flere spørgsmål eller brug for at snakke mere om det, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chat. Du er ikke alene, og jeg ønsker det bedste for dig på din vej til at finde en, der kan gøre dig glad.
De bedste hilsner
Kasper