Har det ikke godt
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyperhus, jeg føler at hver eneste gang der sker noget bare lidt godt i mit liv kommer der noget tredobbelt dårligt. Lige nu føler jeg at alle ting falder fra hinanden og der er virkelig ikke en eneste god ting i mit liv lige nu :(, jeg har sagt det til min mor, men hun ved ikke rigtigt hvad hun skal sige, hun siger bare "jeg er også lidt træt i dag". Jeg er ikke bare træt jeg har det virkelig dårligt og sidder bare og græder på mit værelse. Hvis livet bare går ud på at der sker en lille god ting og så bomber der flere tusinde dårlige ting ind på en gang, så er det ikke fordi at man ligefrem har lyst til at leve :(

Svar:
Kære du
Jeg tror, at der er rigtige mange - både unge og voksne - som kender det, du står i lige nu. Følelsen af, at det er som om, at intet rigtig går ens vej, og alle gode ting bliver overskygget af 100 dårlige ting. Det kan føles som om, at det aldrig ender, og man kan have svært ved at se sin vej ud af det. Men jeg er helt sikker på, at der er gode ting i dit liv, også selvom at det ikke føles sådan lige nu. Det er nemlig ofte sådan, at når man først føler sig ramt af de negative ting, så bliver det endnu sværere for os at se de gode ting, og for nogle kan det blive lidt som en ond spiral, hvor man kommer dybere og dybere ned. Men der er ALTID gode ting, nogle gange har vi bare rigtig svært ved at se dem og skal øve os i at få øje på dem. Nogle dage er det måske bare nogle små ting såsom noget flot man så på vej i skole, en sød historie ens forældre fortalte, en sød ting man så en person gøre for en anden, noget som gik godt i skolen, noget godt man har fået at spise, eller en god krammer fra en, man holder af. Nogle dage sker der flere gode ting end andre, men pointen er, at der sker gode ting hver eneste dag.
Nogle skriver dagbog og skriver f.eks. tre gode ting ned fra hver dag for at hjælpe sig selv med at se de gode ting. Nogle taler med sine venner eller familie om det og får hjælp til at se de gode ting. Nogle ligger for sig selv om aftenen lige inden de falder i søvn og gennemgår de gode ting fra ens dag. Det er ret forskelligt, hvordan folk gør det, men pointen er, at man bruger noget tid på at øve sig i,at se de gode ting. Det kan være rigtig svært i starten, men så oplever de fleste, at det bliver lettere og lettere, selvom det kan tage tid. Og på et tidspunkt så kan det være, at det også bliver lettere at sige "pyt" til de negative ting. For du har ret i, at der sker også negative ting for os. Vi kan ikke sikre os selv eller andre mod, at der kommer til at ske ting, som gør os kede af det eller vrede eller triste eller sure, men vi kan styre, hvor megen af vores energi vi vil bruge på de triste ting. Det er ikke fordi, at vi ikke må føle triste følelser, for det må vi gerne. Det skal vi gøre faktisk, fordi hvis vi ikke ved, hvad det vil sige at være ked af det, så tror jeg heller ikke, at vi ville vide, hvad det ville sige at være glad. Vi har brug for at mærke både de gode og dårlige ting, for at kunne sætte pris på de gode ting. Hvis alt var godt, så tror jeg i hvert fald, at mange af os ville komme til at tage de gode ting for givet og ikke sætte nok pris på dem. Så derfor er det også vigtigt, at vi nogle gange blive kede af det eller sure, men vi skal bare passe på, at vi ikke kommer til at sidde fast i følelsen. Og det kræver nogle gange lidt øvelser, og det kan også kræve, at man får lidt hjælp fra nogle af sine nærmeste.
Så kære du, jeg ved ikke, om det egentlig var svar på dit spørgsmål her i brevkassen, men jeg håber, at mit svar alligevel kan hjælpe dig lidt med at se de gode ting og hjælpe dig lidt videre. For livet er fyldt med gode ting, og jeg er sikker på, at du snart vil begynde at kunne se og opleve de her ting igen. Du skal dog vide, at hvis du har brug for en snak eller bare nogen at læsse af hos, så er du rigtig velkommen i vores SMS-rådgivning eller til at kigge forbi igen her i brevkassen. Vore søde rådgivere sidder klar, hvis du har brug for os!
Jeg sender mange tusind gode og varme tanker din vej!
De bedste hilsner
Dagmar