Afføring

brevkassespørgsmål

Afføring

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 2 måneder 3 dage siden

Hej Cyberhus. Når jeg tørrer mig bagi efter at have lavet afføring tager det virkelig lang tid for at jeg kan tørrer alt lortet af, og det ender faktisk for det meste med at jeg kommer til at bløde bagi fordi jeg tørrer mig så meget, og det gør ondt bagefter. Vi har ikke et bidet, så det vil være lidt træls at skulle til at stå under bruseren hver gang jeg har skidt. Er der noget jeg kan gøre?? Skal også på efterskole efter sommerferien og det ville være så pinligt hvis jeg skulle sidde og bruge så lang tid på at tørre mig derovre. Undskyld hvis det lyder lidt klamt, men ja.

Svar:

Kære anonyme pige,

Hvor er det godt, du skriver! Det er slet ikke klamt og faktisk et ganske almindeligt problem. Mange synes dog - ligesom dig - at det er et pinligt problem, og der bliver derfor slet ikke snakket nok om det.
Der kan være flere årsager til, at det er svært at få tørret sin afføring helt væk. Hvis man går og døjer med hård mave, kan det oftere være mere bøvlet at tørre sig helt rent. Derfor er det godt at prøve at få så blød afføring som muligt. Det får man ved at få rigeligt med væske (2 liter dagligt) og masser af fibre (grøntsager, rugbrød, havregryn) og lidt mindre kulhydrater (fx hvidt brød og pasta). Derudover kan det være en idé i en periode at bruge vådservietter i stedet for toiletpapir, hvis huden omkring er blevet tynd og sart. Man kan også putte lidt vand på toiletpapiret og duppe sig nænsomt bagi, så undgår man det bliver mere irriteret.

En anden årsag kan være hæmorider, som også er helt almindeligt og typisk også opstår i forbindelse med hård mave. De kan sidde omkring anus og gøre det svært at få tørret sig ordenligt - og de kan bløde lidt. Her er det også godt at sørge for en blød afføring som beskrevet ovenfor. Derudover kan man få en creme mod hæmorider, som din læge kan udskrive en recept på.
Hvis du har mod på det, synes jeg, du skal få din læge til lige at kigge på det - eller bare snakke om det. Vi ser det dagligt  og synes hverken, at det er pinligt eller klamt.

Jeg håber, du kan bruge rådene. Du er i hvert fald langt fra den eneste med problemet, så det er godt at få åbnet op og snakket om. Tak for det :-)

God tur på efterskole!

Venlig hilsen

Eva

evahs billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål