Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Karen
19 år
Oprettet 1 år 8 måneder siden

Har et spørgsmål om menstruation. Jeg fik min første menstruation som 12-13 årig og har haft den regelmæssig indtil for et års tid siden. Det sidste års tid har jeg kun haft den 5 eller 6 gange og der er ikke noget system i hvordan den kommer eller ikke kommer. Jeg har prøvet at den springer i hver fald to måneder over men også at den er kommet med kun 2½ uges mellemrum.

Jeg synes ikke jeg har ændret noget i min livsstil eller kost. Er ikke på p-piller. Er seksuel aktiv, men har godt nok ikke haft sex i 7-8 måneder. Har taget masser af graviditetstest og de viser ikke noget, så det er heller ikke det. Hvad kan det være, og skal jeg være bekymret?

Svar:

Kære Karen

Menstruationen kan sagtens svinge eller være ureglmæssig, og selv om det er generende er det ikke i sig selv symptom på sygdom :)

Hvis du er meget generet kan du overveje at starte på en prævention der sætter mere "skik på cyklus".

Din læge kan fortælle mere om hvilke muligheder der findes, som måske kan hjælpe dig, så kontakt din læge og få en snak om hvad du kan gøre.

Venlig hilsen Katrine

katrinefs billede
Katrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål