Ånani
brevkassespørgsmål af
Karla
10 år
Hej jag er 10 år og har et crush på en dreng fra min klasse Vær gang jeg ser ham føles det som om jeg har tisset lidt i mine bukser og jeg spurgte min store søster og hun sagde jeg skulle prøve at leg med det der nede når det sker så det gjorde jeg Jeg prøvede at tage en finger ind i min tissekone og det føltes virkelig godt og det føles bare godt at pille det nede når det føles som om jeg har tisset der nede vær sød at forklare hvad der sker for jeg forstår det virkelig ikke føler mig virkelig klam efter jeg gør det

Svar:
Kære pige på 10 år.
Hvor er det sejt du skriver ind, og endnu mere sejt at du har spurgt din storesøster til råds.
Det der kan ske, når man får sommerfugle i maven og lidt småforelsket, er at man kan blive tændt. Det gør at kroppen udskiller en væske i skeden, som gør dig fugtig. Det kan nemt føles som om man har tisset en lille smule i bukserne. Så det er faktisk en meget god beskrivelse.
Du er ikke helt så gammel endnu, så det kan være en god ide at være lidt mere forsigtig, til du er ældre. Da det ikke altid er at man forstår hvad det egentlig er der sker, hvad der egentlig er rart osv. Din søster har svaret ud fra at hun er ældre, og mere normalt at man begynder at onanere og lege med sig selv.
Ofte er unge omkring de 12-13 år, når de sådan for alvor begynder at onanere og nogle er selvfølgelig også yngre eller ældre. Derfor er der ikke noget forkert i at du begynder at udforske din krop, men du skal også være klar til det!
Ligeledes er det vigtigt at være opmærksom på hvad du kommer op i skeden. Fingrene er helt ok, men det er vigtigt at have vasket fingre inden og efter. Der kan være rigtig mange bakterier på fingrene, som ikke er gode at få ind i det område.
Hvis du synes det generer dig, når du mærker at du bliver våd, kan du med fordel gå på toilettet og lige tørre dig med noget toiletpapir eller vaske dig i skridtet. Så forsvinder det som regel igen.
Der er ikke noget klamt i det, men jeg tænker du måske bare ikke er helt klar til det endnu, som din storesøster måske er. Men hvis du har mod på det, så synes jeg du skal tage nogle snakke med din søster de næste år, omkring det med onani og hvad der sker med kroppen. Det lyder til at i har et godt forhold til hinanden, og det er super godt at have mulighed for at kunne spørge om nogle ting. Både ved at spørge din søster, og at skrive herind.
Jeg håber det gav dig lidt ro. For det du oplever er en ret normal reaktion.