Kan man være afhængig af sin mobil og digitale medier?

blogindlæg

Kan man være afhængig af sin mobil og digitale medier?

Skrevet af
Netliv
Oprettet 2 måneder 3 dage siden

Tjekker du også ofte dine sociale medier, selvom du godt ved, der ikke er sket noget nyt? Eller afbryder du alt, hvad du laver for at se den snap, du lige har fået? Eller vil du hellere game end at sidde og snakke med dine forældre? Så er du måske afhængig - i hvert fald hvis man skal tro på, hvad mange nyhedsmedier, og nogle voksne fortæller. For i følge nogen, så kan man blive afhængig af ens mobil, af at være på sociale medier, af at game, og af at få likes, kommentarer osv, og det kan gå ud over vores helbred, sundhed, trivsel og kontakt med mange mennesker. Kort sagt, så kan vores brug af digitale medier være farligt og usundt for os. Ikke en super rar tanke, særligt ikke i de her tider, hvor vi er mere online og sidder mere foran en skærm end nogensinde før. Men kan det nu også passe, at vores mobiler og brugen af digitale medier er så farlige, som det lyder, at man ligefrem kan blive afhængig? 

Nej, du bliver ikke afhængig
Nu er det ikke fordi, at vi er eksperter i hjerneforskning, men faktisk er det ikke helt rigtigt, at man kan være decideret afhængig af ens mobil eller digitale medier. Det er der i hvert fald ikke noget forskning, der har bevist. Mange af dem som tror, at man kan blive afhængig af skærme og digitale medier, mener, at man bliver afhængig, fordi der bliver udløst et "lykkehormon" i hjernen, det såkaldte Dopamin, når man fx får et like på Instagram eller man scroller igennem Tik Tok, som gør, at vi vil blive ved med at komme tilbage igen og igen og oftere og oftere, for at få det her hormon, der gør os glade. Uden at vi selv styrer det - vi gør det bare, fordi vi er afhængige. Det er meget forsimplet forklaret, men faktisk er det ikke bevist, at det er det, der sker.  Jo, det kan godt være, at der bliver udløst lidt "lykkehormon", når vi sidder og scroller eller får et like, men slet i samme grad som man ser med andre afhængigheder, som fx stofmisbrug eller alkoholmisbrug. Og det er ret ærgerligt, at nogen tænker afhængighed, fordi man ser, at folk sidder med hovedet i skærmen hele tiden, for hvad nu hvis der er noget andet på spil? 

Vores erfaring er, at der netop er rigtig gode grunde til, at så mange af os bruger så meget tid foran skærmen og på digitale medier og spil. Det handler om kontakt med andre mennesker. Om at dyrke vores hobby. Om at blive klogere. Om at føle sig som en del af et fællesskab. Det er faktisk helt almindelig menneskelig adfærd, at vi bruger vores mobiler meget. Derfor er det en skam at sygeliggøre noget, der er helt normalt og almindeligt.

Når brugen bliver til en dårlig vane
Men måske du alligevel selv har haft eller har oplevelsen af at være afhængig, så hvordan hænger det nu sammen med, at du ikke kan være det? Man kan sagtens føle sig afhængig, men i stedet for at bruge ordet afhængighed, foretrækker vi i stedet at tale om vaner - gode og dårlige. For dem har vi alle. Og der er ingen tvivl om, at vores mobiler, computere osv og alt hvad vi laver på dem, kan udvikle til en dårlig vane og blive distraherende for noget, vi ellers skulle have lavet. Selvfølgelig kan det være sjovere at tjekke snapchat end at lave lektier, eller spille med vennerne i stedet for at snakke med ens forældre, men det betyder ikke, at man er afhængig. Men det er vigtigt, at der er balance i ens forbrug, så det netop ikke går udover fx ens skolegang eller ens forhold med ens forældre. Og når man fx ikke kan lægge mobilen væk om aftenen, når man skal sove, eller tjekker den hele tiden i stedet for at lave lektier, eller gamer weekenderne væk uden at lave andet, så kan det være, at ens brug har udviklet sig til en dårlig vane.

Vær bevidst over dit forbrug
Vi er nødt til at tænke over, hvordan vi bruger vores mobiler, computer og teknologi generelt på gode måder, så der er plads til andet, og så det ikke bliver forstyrrende for os (eller andre), og på måder hvor vi ikke bare går på autopilot og scroller dagen lang uden at have det store formål med det. Vi skal alle lære, hvordan vi får gode vaner ift vores forbrug, for det er ikke givet på forhånd. Men vaner er heldigvis til at ændre, så når man oplever, at man er afhængig, eller at man bruger mere tid end man egentlig ønsker og oplever, at det er forstyrrende, så prøv at tænk det som en dårlig vane, som skal ændres. Det er ikke fordi du er syg - altså afhængig, Dit helt almindelige og menneskelige behov har bare udviklet sig fra at være noget godt til at blive en dårlige vane. Svaret på hvordan det bliver en god vane igen, er ikke nødvendigvis en detox, hvor du stopper med at bruge din mobil helt, hvis du faktisk bruger din mobil til vigtige ting som at snakke med vennerne. Det handler i stedet om at blive bevidst om, hvad der er en god mobilvane. Det kan fx være ikke at sidde med mobilen, når andre taler til en, eller slukke den, når man skal lave noget vigtigt som lektier, eller hvis man kommer til at bruge den til ene overspringshandling efter den anden. Eller du bliver for påvirket af at være på sociale medier, kan du så bruge dem på en anden måde? Det er forskelligt, hvad der skal til for at ændre ens vaner, så det er vigtigt at mærke efter, hvad man selv har behov for, og i hvordan man gerne vil have ens brug skal være. 

Vi kan blive ved med at skrive om det her, men vi håber, at du har læst med så langt, og måske er blevet klogere, eller selv har gjort dig nogle tanker, om du har gode mobilvaner eller om der er noget, der skal ændres?

Kommenter gerne dine egne erfaringer og tanker om det her. 

De bedste hilsner
Netlivsbrevkassen

Tilføj kommentar

CAPTCHA
Dette spørgsmål bliver stillet for at tjekke om du er et menneske og for at forhindre automatiseret spam.
Udfyld feltet.

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program