Min ex
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Min kæreste har slået op og jeg ved ikke hvad der sker for mig. Det er som om alt er faldet sammen. Jeg er så fucking ked af det. Har aldrig prøvet at ha det sådan her før. Er det normalt at man har det som om man er ved at blive sindsyg. Hvor lang tid går der.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os. Kærestesorg kan virkelig ramme hårdt. Når man elsker et andet menneske og man så pludselig ikke længere skal være sammen - mod sin vilje - så er det helt naturligt at blive så ked af det, som du beskriver. Det er helt normalt - måske du også oplever andre følelser og tanker, der kan være svære.
Du skriver ikke, hvor lang tid det er siden, din kæreste slog op og det kan være svært at sige, hvor lang tid, du vil have det sådan. Men en ting er helt sikkert. Det bliver bedre stille og roligt, og imens er der heldigvis også nogle ting, du selv kan gøre for at få det bedre.
Det er altid en god ide at snakke med en god ven, ens forældre eller en anden, du har tillid til, om ens følelser - så man ikke går med det alene. Det kan også være, du kunne få noget ud af at skrive dine følelser og tanker ned. Det kan hjælpe dig med at få afløb for din “ked af det-hed”, savn, vrede, irritation eller hvad der nu fylder for dig. Alle følelser er ok at have. Måske du også på et tidspunkt i skriveprocessen eller i snakken med en ven kommer frem til, at der også kan være noget, du har lært af jeres break-up eller som måske oven i købet kan være positivt for dig.
Ikke alle unge i Viborg føler, de har den slags venner, man kan tale med om alt. Hvis du er i tvivl om det eller kunne have brug for at blive en del af et positivt fællesskab med andre unge, så har vi noget, der hedder HUSRUM i Viborg – du kan læse om det her: HUSRUM Viborg | HUSRUM - Sammen bryder vi ensomheden. Måske det kunne være relevant for dig? I så fald kan du kontakte Husrum ved sende en mail til kontakt@husrum.dk eller ringe/sms’e på 40 54 22 78. Måske du allerede har fantastiske venskaber, som du kan tale med. Så kan det være du eventuelt skulle nævne for dem, at du kunne have brug for, at de vil være lidt ekstra søde til at hive dig med til gode ting i denne periode😊
Til sidst vil jeg råde dig til at gøre ting, der er gode for dig selv - gå en tur, hæng ud med venner og familie, dyrk motion, lyt til den musik, der gør dig glad, se en god film, og overvej, om dét der kommer frem i dine feeds på sociale medier, hjælper dig eller om det fastholder dig i det, der er svært. Måske du skal snooze ex-kæresten eller fjerne vedkommende for nu på sociale medier. At holde kontakten kan nogen gang føles godt og måske vække et håb om at tingene kunne blive godt igen mellem jer, men samtidig kan det være med til at fastholde sorgen - lidt ligesom et sår, man holder åbent ved at pille lidt i det hver dag. Prøv at ha’ fokus på de mennesker og aktiviteter, der normalt plejer at gøre dig glad.
Jeg håber, du får det bedre snart og husk: Det bliver ikke ved - en dag kommer du til at opleve glæden og forelskelse igen. Kærestesorg er ikke farligt - det er hårdt at komme igennem og det er en naturlig del af livet som ung.
Venlig hilsen
Rådgiver i Chat-teamet.