Uden alkohol?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg går i 9. klasse, og mine venner er begyndt at drikke en del til festerne. Jeg har ikke lyst til at drikke alkohol, men jeg vil gerne være med til festerne og have det sjovt med mine venner. Hvordan kan jeg deltage i festerne uden at føle mig udenfor? Har I nogle gode råd til, hvordan jeg kan håndtere presset omkring alkohol og stadig have det sjovt? På forhånd tak!

Svar:
Tak for dit spørgsmål. Først vil jeg gerne sige til dig at du aldrig skal undskylde eller forklare , dit valg om ikke at drikke alkohol. Du kan fortælle til dine venner at du gerne vil være med til de fester der er, men du har truffet et valg om ikke at drikke alkohol.
Så ved de at du gerne vil være med og at du gerne vil være sammen med dem, men valget om ikke at drikke er din beslutning. Man behøver ikke drikke alkohol for at have det sjovt. Du kan have dine egne drikkevare med, uden alkohol. ( der findes også  både øl og vin og gin uden alkohol) Men tag det med som du vil drikke.
Efterhånden som du deltager i jeres fælles ting uden at drikke alkohol, bliver dine venner vant til det. Hold ud og stå ved dig selv og dine beslutninger.
Det er en meget fornuftig beslutning. Alkohol er et organiskopløsningsmiddel som forgifter kroppen og var det opfundet i dag, ville det være ulovligt. Det er forgiftningen der gør os fulde. Forgiftningen er i kroppen i et par dage også selvom vi ikke længere kan mærke det. Dette betyder ofte at man sover dårligere om natten, at man har sværer ved at tilegne sig ny viden f.eks i skolen.
Du gør det fornuftige! Håber dine venner acceptere dit valg om ikke at forgifte din krop, med vilje: )