Jeg føler mig ked af det uden grund – er det normalt?
brevkassespørgsmål af
miga
15 år
Hej Jeg har i noget tid haft det rigtig svært, men jeg har ikke rigtig fortalt det til nogen. Jeg føler mig tit trist og tom indeni, og nogle dage har jeg bare lyst til at blive i sengen og ikke snakke med nogen. Jeg kan ikke altid forklare hvorfor – det er bare som om, at alting er lidt for meget, og jeg har en klump i maven hele tiden. Mine venner siger, at jeg virker fjern, og jeg ved godt, at jeg trækker mig lidt fra dem, men jeg orker bare ikke at være "på" hele tiden. Jeg prøve at smile og lade som om alt er fint, men det er ret hårdt at holde masken. Mine forældre har travlt, og jeg har ikke lyst til at bekymre dem, så jeg siger ikke noget til dem. Jeg føler mig virkelig alene med det, og jeg ved ikke, om det bare er en fase, eller om der er noget galt med mig. Kan I hjælpe mig med at forstå, hvad der sker – og hvad jeg kan gøre?

Svar:
Hej Miga
Du har ret, det lyder som meget hårdt arbejde, at skulle holde masken hele tiden! Jeg tænker både ja og nej til, om det er en fase. Hvis du ikke får snakke med nogen, om hvordan du har det, kan det jo være en meget vanskelig fase at komme ud af selv. Jeg tror, at selvom dine forældre har travlt, vil de altid bekymre sig om dig og gerne have, at du har det godt. Så måske kan/skal du snakke med dem om, at du er i en svær fase i dit liv og at du føler dig meget alene med det. Hvis det ikke går, har du så en rigtig god lærer, som du kan brug til noget, hvor du kan få vente det svære til noget positivt. Vi mennesker er socialvæsner og har behov for at dele de svære ting, ellers bliver de bare meget svære at være i. Jeg tænker faktisk også, at hvis du talt med dine veninder, så vil de kunne genkende det hos dem selv.
Hvis det ikke hjælper, så skal du måske finde en måde, at passe lidt på dig selv. f.eks tænker jeg, at det er godt du trækker dig lidt fra omverden hvis du oplever at være for meget på. Træk dig lidt tilbage og brug din tid på noget som du godt kan lide at lave, men som man kun skal være 1 mand til. Feks. læse en bog.
Håber det kan hjælp dig, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Mvh. Merete