Min kæreste ryger hash
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.
Jeg er en pige på 16 år og jeg har lige fundet ud af at min kæreste ryger Hash. Han fortæller mig at
jeg ikke skal være bekymret og at hash er et naturligt produkt og ret ufarligt ”alle gør det jo ” Han
siger også, at det er sundere end at drikke alkohol. Er det rigtigt?
Jeg er utrolig bange for at han bliver afhængig/ en narkoman og at jeg måske mister ham, hvis jeg
ikke giver ham lov til det. Hvad skal jeg gøre?
Hilsen Ida.

Svar:
Hej Ida.
Først vil jeg sige at dette er super sejt du skriver. Det er aldrig rart at finde ud af, at ens kæreste har
holdt noget hemmeligt for en. Det må været hårdt være i.
Tænker først og fremmest det er vigtigt at du får snakket med din kæreste om dine tanker og
bekymringer. Du kunne fortælle ham, at du er bange for at miste ham og at det er svært for dig at se
ham skade sig selv.
Faktisk er der lige så stor risiko for at blive afhængig af hash som det er for alkohol og begge stoffer
kan være sundhedsskadelige. Forskellen er dog, at alkohol er et lovligt stof som sælges i butikker
og hash er et ulovligt rusmiddel, som købes illegalt på gaden og besiddelse af stoffet er strafbart. Så
det at din kæreste fortæller at alle gør det, gør det i så fald ikke mere lovligt.
Du kan finde oplysninger omkring rusmidler og skadesvirkning på: www.netstof.dk
Det er vigtigt at du får snakket om dine problemer med en voksen. Har du svært med at snakke
med dine forældre om det der fylder, så gå til en du er tryg ved i forvejen. Det kunne være:
- Din klasselærer
- Din studievejleder/AKT lærer
- Den lokale SSP medarbejder
- Din bedste venindes forældre.
Vigtigt er, at du har tillid til personen og føler dig tryg.
Både du og din kæreste, har også mulighed for at få gratis og anonym rådgivning hos justbeyou
som er kommunens tilbud, til unge med misbrugsproblematikker i Tønder.
Få mere info på: www.justbeyou.dk
Venlig hilsen Kim