har gjort noget ulovlig
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej.
Jeg er en pige på 14, min veninde er 15.
Vi er begyndt at stjæle fedt tøj – ved godt det er forkert, men jeg har ikke råd til at købe nyt tøj.
Vi stjæler sammen, men det er mig der gemmer det i en taske og tager det med ud af butikken.
Min veninde siger det er bedst at det er mig der gør det, fordi jeg ikke er 15 endnu.
Hvad sker der hvis jeg bliver taget? Jeg har faktisk lidt dårlig samvittighed, men synes også det er dejligt med nyt tøj.....
Hvad gør jeg?

Svar:
Hejsa. Tak for spørgsmålet.
Jeg kan godt forstå, at det er fedt med nyt tøj, men det er en skidt måde at få det på. Hvis du bliver taget, vil politiet blive involveret og kaldt til samtale på politistationen sammen med en repræsentant fra kommunen. Du vil ikke komme i fængsel, men du vil eventuel skulle betale erstatning for det du har stjålet og hvis du ikke selv kan betale, skal dine forældre betale.
Derudover kan der fra kommunens side også sættes andre ting iværk, fx tilsyn, familiesamtaler og måske skifte skole. Med hensyn til veninden, vil hun også kunne straffes for medvirken, selvom det er dig, der stjæler.
Jeg syntes, at du skal rette henvendelse til den lokale SSP medarbejder, der er på din skole. De vil helt sikkert kunne hjælpe med flere gode råd. Der kan du også få anonym rådgivning.
Vh. Sonja