Må min far slå?
brevkassespørgsmål af
drengen
14 år
Hej brevkasse Jeg slås tit med min far. Det starter altid med at han slå til mig, og så slår jeg igen. Tror måske han tror at vi slås for sjov, men nogle gange tager det overhånd for ham og så slår han faktisk rigtig hårdt. Han slår nogle gange så hårdt at jeg får blå mærker af det og andre kan se det bagefter. Men jeg vil ikke sige det er min far som gør det fordi så tror jeg han får problemer og måske en straf i fængsel. Det gør faktisk ret ondt men jeg vil ikke sige det til ham fordi så bliver han sur og han siger også at jeg er en tøsedreng. Jeg vil gerne at det stopper, at han holder op med at slå mig også selvom han synes det er sjovt. Hvad kan jeg gøre ved det?

Svar:
Hej Med dig
Ja det kan jeg godt se, er en slem en. Først og fremste må forældre lovgivningsmæssigt ikke slå deres børn. Det er ikke ensbetydende med, at han kommer i fængsel. Men uanset hvad, vil du jo gerne have, at han stopper med at slå dig. Har du mulighed for at tale med din mor om det? måske hun ville kunne tale med din far, om at du oplever det som meget voldsomt. Alternativt kan du måske snakke med en lærer, som du har meget tillid til.
Måske kan du sige til din far at du ikke gider "lege" med ham, og lade være med at slå igen. Uanset hvad så synes jeg bestemt ikke du skal gå med det selv. Hvis det ikke hjælper er du meget velkommen til at skriver her ind igen.