Min veninde selvskader
brevkassespørgsmål af
Emil
16 år
Hej Cyberhus. (Skanderborg) Jeg har en veninde, som selvskader og har så lavt selvværd og selvtillid, som nogen nu kan have. Hun spiser ingen ting, og drikker ingen ting fordi hun tror, at hun er for tyk, og hun tror at man taber sig af at ingen ting spise, og drikke. Hun har tydelige selvskadesmærker, og knækker også nakke. Et eksempel kunne være; Vi sidder i timen, og skal klippe et eller andet ud, så sidder hun og skære sig selv med saksen. Derhjemme har hun det heller ikke godt. Hun selvskader også derhjemme, og er bange for hendes for, som også drikker. For noget tid siden valgte mig, og min ven fra min klasse simpelthen at sige til en lære, at hun selvskadet. Efter vi har gjort dette, er min lærer begyndt at snakke med hende hver tirsdag, men man kan både se og høre på hende, at det ikke hjælper, tværtimod gør det det værre. Vi går i specialklasse, så selvtilliden kan også nogen gange knibe. Derfor er det heller ikke nemt at være hende, når hun også selvskader. Hvad synes i jeg kan gøre? Jeg kan ikke gå og holde ud og se, at hun bare får det dårlige og dårligere. Med venlig hilsen drengen.

Svar:
Hej Drengen.
Tak fordi du har skrevet i vores brevkasse. Det virker til at du har et rigtig godt hjerte. Det er flot at du vil hjælpe en veninde, der har det svært.
Først og fremmest er jeg nysgerrig på om din veninde selv ønsker at få hjælp. Det er ikke sikkert hun selv synes, det er et problem.
Hvis hun ikke kan overskue at søge mere hjælp, kan du hjælpe ved at vise hende, at du er der for hende hvis hun har brug for hjælp. Derudover kan du kontakte fagpersoner, der ved hvad den bedste hjælp vil være for din veninde. Du kan ringe til Landsforening for spiseforstyrrelser og selvskade (LMS) og fortælle den historie du har skrevet herinde og få gode råd til hvordan du eller andre kan hjælpe hende. Kontakt dem her
Hvis hun har overskud til selv at søge hjælp, er der flere mulig kontakt personer hun gøre brug af.
- Hun kan selv kontakte Landsforeningen for spiseforstyrrelser og selvskade (LMS) der er et sted i Århus, der kan give gode råd og vejlingning, og vil kunne komme til professionel samtaler. De kan kontaktes her
- Rådgivnings center i Århus er et sted hvor unge og familier kan få nogle råd og vejledning, når man har det lidt svært i livet. De kan kontaktes her
- Hun vil også kunne fortælle sin lærer at hun har brug for psykologisk hjælp af en psykolog. Hvis læreren ikke kan hjælpe med at finde en psykolog, kan hun selv kontakte kommunen og snakke med sin sagsbehandler og høre om muligheden for psykolog hjælp. Kan kontaktes her
Håber svaret er noget du kan bruge. Og endnu engang er det godt flot af dig og søge hjælp på vegne af en anden. Håber alt det bedste.
Hilsen
Jesper