Jeg kan ikke klare gymnasiet
brevkassespørgsmål af
Simon
16 år
Mit problem er at jeg ikke kan overskue gymnasiet mere. Vil gerne fortsætte men jeg har så meget lort derhjemme at jeg ikke kan overskue og det gør det umuligt for mig at have energi til skolen.  Men jeg har ikke lyst til at snakke med min lærer for jeg vil ikke have de skal vide om alt det der sker hjemme. Hvem kan jeg snakke med. Har rigtig meget brug for hjælp.

Svar:
Hej Simon
Tak for dit spørgsmål i brevkassen. Det er godt du skriver, så du kan få hjælp til dit dilemma.
Det er vigtigt du får hjælp og støtte til at komme igennem dette. Din lærer eller vejleder er nok dem, der kender dig bedst og kan støtte dig i det der er svært. Du kan evt tage en ven med til en samtale med den du føler dig mest tryg ved. De er vant til at hjælpe unge også når det ikke går godt derhjemme. Der kan være mange forskellige udfordringer i livet og det er altid godt at få hjælp i stedet for at gå med det selv. Skolen kan kun hjælpe, hvis de kender din situation.
Du kan også tænke over hvordan og hvad du vil starte med at fortælle og så stille og roligt åbne mere og mere op jo mere du føler dig tryg og hjulpet.
Du må også gerne skrive til vores chat i aften, som er åben til kl. 21 eller igen mandag d. 6/1 kl. 17.30-20.30. Her er du 100 % anonym og du kan fortælle om din situation her.
www.cyperhus.dk/ung-i/skanderborg
Jeg håber du kan bruge mit svar ellers skriv gerne igen.
Med venlig hilsen
Bianca fra DMK