Hjælp min forældre skal skilles
brevkassespørgsmål af
Cecilie
15 år
Hej,
jeg er en pige på 15 år og mine forældre har for lige fortalt mig og mine søskende at de skal skilles. Det kommer som et kæmpestor chok da jeg aldrig har set dem være uvenner. Det gør mig ked af det, men jeg tror også det nok skal nok gå.
Jeg vil gerne bo hos min far. Men kan jeg selv bestemme det, eller er det mine forældre som bestemmer det?
Jeg ønsker at bo hos min far i hverdagen og så hver anden weekend hos min mor. Jeg har nemlig altid været fars pige og kommer ikke altid så ud af med min mor. Vi kommer tit op at skændes og hun er ret hård.
Jeg tror dette vil være bedst for mig da jeg er og altid har været fars pige. Min mor og mig kommer noget lettere op og skændes og endnu mere her på det sidste. Jeg synes hun bliver sur ret nemt og jeg mener ikke hun forstår mig.
hilsner fra mig

Svar:
Hej Cecilie
Først vil jeg gerne fortælle dig, at det gør mig ondt, at dine forældre skal skilles. Jeg forstår godt, at det kommer som et kæmpe chok for dig. Det er aldrig rart når ens forældre skal skilles, og det er aldrig børnenes skyld når det sker.
Du spørger konkret om du selv kan vælge, hvilken forældre du vil bo hos når de bliver skilt.
Det er vigtigt, at du får fortalt dine forældre hvor du gerne vil bo. Når men er over 11 år, så må du selv bestemme hvem du gerne vil bo hos. I overensstemmelse med dine forældre.
Hvis du har brug for yderligere hjælp, vil jeg anbefale dig, at besøge Familieretshusets hjemmeside
https://familieretshuset.dk/om-familieretshuset/her-finder-du-familieret...
Du kan også ringe til dem på 72 56 70 00
Håber du fik svar på dine spørgsmål, ellers er du altid velkommen til at skrive igen. Enten på chatten eller her i brevkassen.
Med venlig hilsen Hanne fra DMK