Bliver jeg mon smidt ud?
brevkassespørgsmål af
Emil
19 år
Hej, jeg har lavet et par opgaver for en ven der har rigtig svært ved matematik. Hun har så afleveret det, nu har hendes lære fundet ud af at det er en med mit navn der har lavet det. Jeg ved at læreren vil spørge mig først fordi vi går i samme klasse. Spørgsmålet er skal jeg være ærlig og sige at jeg har lavet et par opgaver for hende eller skal jeg lyve og sige vi har lavet det sammen? Og er det overhovedet mig der kommer i knibe hvis det er, vil da mene det kun er den der rent faktisk kopiere opgaverne. Har virkelig brug for hjælp så jeg kan reflektere på det her.

Svar:
Hej.
Hvordan den enkelte skole har sine retningslinje kan være forskellige fra skole til skole, og læreren har nok allerede haft fat i dig, udfra det du skriver. Om det aktuelt er nok til at du skulle blive smidt ud, er op til skolen. Hvis det er en opgave, der har betydning for din vens skoleafgang såsom af den har afgørende betydning for en karakter, vil du have været medvirkende til snyd, og det kan tæller hårdende end, hvis det bare er en lektie opgave til en time.
Jeg vil dog altid råde dig til at være ærlig om disse ting når du snakker med lærene og stå ved dine handlinger, da det i sidste ende kan blive en endnu værre straf, hvis du ikke viser samarbejds villighed. For at komme ud af denne situation med mindst mulig negativ effekt for din skolegang, vil være at fortryde dine handlinger og være proaktiv overfor skole, ved selv at komme og fortælle at du har gjort det her, og du fortryder, og at du ønsker at få hjælp til at undgå lignende situation i fremtiden. om det er noget skolen sammen med dig kan hjælpe med ikke sker. Det viser modenhed, ansvarlighed og konfliktløsende. Alle dele vægtes højt og tror alle skoler ønsker at unge mennesker understøttes her i. Derfor vil der være mindre fokus på straf sådan og mere fokus på din udvikling.
Derudover skal du fortælle dette til din ven, så han ved hvor du står.
I DMK Skanderborg har vi åben  chatrådgivning hver mandag kl. 17.30-20.30, hvor jeg eller en kollegarer kan give dig ydelige rådgivning, hvis mit svar giver anledning til nye reflektioner.
Håber mit svar har kunne hjælpe dig.