min veninde
brevkassespørgsmål af
Ano
13 år
min veinde har det rigtig dårlig og jeg vil gerne hjælpe men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hun cutter og jeg syns hun får det mere og mere dårlig. Vil rigtig gerne hjælpe men har lovet at jeg ikke vil sige noget så hvad skal jeg så gøre. Vil gerne have hende til at snakke med nogen men ved ikke hvem for hun vil ikke snakke med vores lærer fordi hun er pisse irriterene. Kan i give mig nogen råd.

Svar:
Hvor er det godt at du er opmærksom og tager hånd om din veninde.
Det kan føles som en stor byrde at se en man holder af skade sig selv, derfor er det så godt at du skriver her.
Det at din veninde cutter sig selv, er et tydeligt tegn på at hun har det skidt, som du også skriver.
Du ser hun får det dårligere og dårligere, men hun vil ikke have du siger noget til nogen.
Du vil gerne have hende til at snakke med nogen, men I syntes jeres lærer er irriterende.
Jeg er enig med dig i at hun skal snakke med nogen voksne om det.
Der er flere muligheder i Roskilde for at snakke med nogen både anonymt og ikke anonymt.
Der er ungeprojekter, som man både kan skrive og ringe til.
Telefon: 2920 0406
Mail: sundhedforalle@roskilde.dk
De kan tilbyde at snakke med din veninde og hjælpe hende til hvordan hun bedst kommer ud af sin selvskade.
Der er åbent anonymt rådgivning.
Der kan man både selv komme ned hver tirsdag kl 14:00-18:00 på adressen - Læderstræde 6, 4000 Roskilde eller man kan ringe og snakke med dem i samme tidsrum på tlf. 46321132
Hun kan også snakke med sundhedsplejeksen på jeres skole eller sin egen læge.
Hvis i går i klub, kan det også være der en voksen dernede hun kan snakke med.
Jeg ved ikke hvilke forhold hun har til sine forældre, som selvfølgelig også er en mulighed.
Hvis din veninde syntes det er for svært at få det sagt højt, kan du tilbyde at sige det til sundhedsplejersken på jeres skole, en pædagog, lærer eller en tredje voksne som i er trygge ved.
Jeg håber mine svar kunne hjælpe dig lidt.
Du er meget velkommen til at skrive til os i chatten
Torsdag kl 15:00-18:00 hvor der også sidder lokale rådgivere der kan hjælpe dig, eller du kan fortælle din veninde om chatten, så kan det være hun har lyst til at skrive.