Rejse/ungdomskort
brevkassespørgsmål af
annonym
16 år
hej
Jeg har en ven, som bor ca. 15 km fra vores gymnasie. Om sommeren tvinger hans far ham til at cykle i skole, og nægter at betale for hans rejse eller ungdomskort. Han må heller ikke selv have et arbejde, så han har ingen chance for at selv at betale for det. Er der nogle måde man kan skaffe ham et rejsekort, uden at faren finder ud af det? ect at kommunen kan betale?

Svar:
Hej
Ved du evt. hvad der er grunden til at din ven ikke må få et arbejde så han selv ville kunne betale?
Et rejsekort er ikke noget man bare lige får af kommunen, så det er vigtigt at din ven selv opsøger noget hjælp, hvis han synes at det er et stort problem. Han kunne fx snakke med en vejleder på sit gymnasium, måske kan de hjælpe ham videre…ellers er det også muligt i Roskilde at få anonym hjælp i kommunens åbne rådgivning.
Rådgivningen har åben hver torsdag fra 14-18 i Læderstræde 6.
Igen så er det vigtigt at din ven selv søger hjælp…har du spurgt ham om han ønsker det?