jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre
brevkassespørgsmål af
Liv
12 år
jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. seriøst. jeg haret forfærdeligt forhold til bagge mine forældre, den eneste i min familie jeg ved jeg kan stole på et min ældste storesøster, som har lovet at hjælpe mig så meget hun kan. jeg vil lade de her logs jeg har lavet de gange hvor der er sket noget. jeg skriver ikke dem allesammen ind, kun tre af dem. jeg vil gøre det helt klart at ting af denne stil skere ca. fem gange om ugen. nogle gange flere gange dagligt.
8.August 2020
jeg kan seriøst ikke det her mere. Tidligere i dag tvang mor mig til at prøve en kjole på, som jeg havde det tydeligt dårligt i. I starten sagde jeg det bare, siden at jeg tænkte at alle må kunne forstå det. Det gjorde hun åbenbart ikke, og blev ved med at sige ‘men den er PERFEKT’ måske, men jeg havde det dårligt i den. Så gik vi videre, efter at skændes i et godt kvarter. Hun blev ved med at sige hvor ‘perfekt’ den var og hvor ‘dum’ jeg var. Så kom vi hjem, og hun havde allerede forbydet mig for at spille bare fordi at hehe ikke kunne lide en kjole, og så ville hun have mig til at hjælpe med vasketøjet. Det ville jeg gerne, men jeg var lige i gang med at tage øreringe på, så det sagde jeg til hende. Stille og roligt. Så begynder hun at råbe af mig, og siger at jeg er ‘utaknemmelig’ og’ doven’, så jeg hævede stemmen lidt, og gentog ‘jeg er bare igang med at tage øreringe på.’ Så slog hun mig, og forbød mig at tale, forlade rummet, og græde. Her sidder jeg nu. Mine hænde ryster så fucking meget. Det har er et helt fucking anfald af en slags. Jeg kan ikke trække vejret ordentligt. Det er er for meget for at menneske at gå igennem. Jeg tror også der skete noget en gang til, men det kan jeg ikke huske. For meget stress.
30 august 2020
Jeg havde glemt at jeg ville skrive alt hvad der skete ned her. Flere ting mangler. Ikke nok plads i hjernen.
Idag sad jeg og lavede noget Istavning fra sidste år som jeg ikke fik lavet fordi min computer var til reparation. Lige pludseligt  så sagde hun at hun ville snakke med lærende fordi at hun syntes at jeg havde for mange lektier for. Jeg prøvede at stille og roligt at forklare hende at det ikke var lektier, og at jeg bare havde det bedt med at lave alle de opgaver som jeg egenligt skal. Så begynder hun lige pludselig at råbe om at det typiske; at jeg sender hende tidligt i graven, at jeg ikke vil lade hende være glad, og at jeg bare prøver at manipulere hende. Jeg prøvede bare at forklare det, for hvis jeg ikke gjorde, så ville hin sige det og få svaret at jeg ikke havde nogen lektier for. Så ville hine beskylde mig for at lyve, sende mig ind på værelset, tage alt som jeg kunne lave og bare lade mig side der og lave ingen ting i op til to timer. Det gider jeg virkelig ikke.
20 September 2020
Jeg bliver ved med at glemme at skrive i den her men fuck det. Jeg fatter seriøst ikke hvad der er galt med min mor. Hun sagde ‘husk at børste dine tænder’ og jeg svarede ‘ok’ i et helt normalt tonefald. Bare ‘ok’. Så begynder hun at fucking råbe af mig og siger at jeg ‘mobber, snyder, efteraber og dræber’ hende. Jeg sagde bare ‘ok’. Tidligere Idag spurte jeg om jeg måtte tænde computeren så jeg kunne forberede mig på en test som vi skal tage i morgen. Hun siger ok, og at jeg kun har en halv time. Hvilket er langt fra nok, men whatever. Så hår jeg selvfølgeligt ind og tænder computeren. Så kommer hun ind og råber af mig, og siger at jeg ‘bryder reglerne’ , ‘tænder når jeg ikke må’ og ‘måtte først tænde kl. 20.30. Det havde hun sagt intet om. Så tager hun mine telefon, låser mig inde på mit værelse, og lader mig sidde der i flere timer. Hvad i alt fucking verdenen har jeg gjort for at fortjene det her? der er sket mange ting både før og siden da. der er også sket slemmere ting. jeg har også fortalt hende om at jeg er panseksuel, men hun fortæller mig at det bare er en 'fase'. vær gang jeg vil udtrykker min glæde for noget, lige meget hvad det er, for jeg ahvide at jeg er en fejl og en skam. hvad ville det bedste at gøre i min situation?

Svar:
Hej Liv
Du skriver at du har et forfærdeligt forhold til begge dine forældre.
Du fortæller at din mor tvinger dig til at prøve en kjole og siger den sidder perfekt. – En ting er hvis hun gerne vil have at du får noget nyt tøj og gerne en kjole, men hun bør selvfølgelig høre hvad du selv tænker og føler, og det er forkert af hende at kalde dig for dum.
Din mor har bedt dig tage vasketøjet. – Du prøver gangske fint at fortælle hende hvad du er i færd med, men iflg. Dit brev, har din mor ikke tålmodighed til at vente til du er færdig med at tage øreringe på og ender med at slå dig. – Forældre skal ikke slå sine børn under nogen omstændigheder – det er ulovligt.
Du fortæller at du og din mor har haft konflikt over dine opgaver/lektier, ligesom brug af computer, endte med at din mor låste dig inde på dit værelse. – Det er helle ikke okay at låse sine børn inde på værelse, i kælder eller lignende.
Sidst lyder det ikke til at din mor har accepteret at du er Panseksuel.
Du skriver og spørger hvad det bedste er at gøre i din situation.
Der er flere mulighederheder for at få hjælp, det kan enten være ved at opsøge en voksen du stoler på eller en mere anonym rådgivning.
Jeg vil her skrive nogen af de forskellige muligheder der er i Roskilde.
Hvis du har mod på det vil jeg anbefale at du enten snakker med SSP læren på din skole, Han/Hun kan hjælpe dig med hvad du skal gøre, og hvordan du bliver hjupet bedst. Du kan også snakke med social rådgiveren på din skole, som også vil kunne hjælpe dig. HVis ikke du ved hvem der er SSP lære eller social rådgiver kan du spørge din lære.
Det kan også være der er en lære eller pædagog du stoler på og kan snakke med.
Jeg ved godt det kan være svært at fortælle sådan noget til nogen, men det er vigtigt du finder en voksen der kan hjælpe dig. Du skal ikke stå med noget der er så svært alene.
Hvis du heller vil være anonym kan du kontakte:
SSP
Lotte Birkedal
51151913
lottebi@roskilde.dk
Eller
Stig Søgaard Laursen
30841199
stigsl@roskilde.dk
Du kan også ringe til åben anonym rådgivning, som har åbent hver torsdag 14:00-18:00 på telefon 46 32 33 63
Hvis du heller vil skrive mere med en rådgiver herfra kan du også besøge vores chat der har åbent hver torsdag 15:00-18:00
Der kan vi sammen finde ud af hvad der er den bedste løsning for dig.
https://cyberhus.dk/ung-i/roskilde
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig til at finde nogen der kan hjælpe dig, og du er meget velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Rådgiver