Jeg er hele tiden usikker
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg har siden jeg var 11 år haft mange problemer med at være usikker omkring min krop. Jeg har prøvet mange ting i løbet af flere år, også nogle som jeg inderst inde godt ved ikke er godt for mig. Men her på det seneste er det blevet ekstra slemt. Jeg kan ikke sove om aftenen fordi at jeg tænker på hvor tyk jeg er. Jeg er altid ked af det fordi jeg tænker på det. Og jeg trækker aldrig vejret ordentlig så jeg kan nogle gange føle at jeg ikke kan få vejret. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at det kan blive bedre.

Svar:
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål, som jeg tror at mange børn og unge kan genkende sig i. Når man er barn og ung har man ofte brug for at føle sig normal - at ligne de andre. Hvis man så har nogle venner, der ikke ligner én selv, så kan man godt blive i tvivl om man er god nok. Og rigtig mange unge, som dig selv, føler sig forkerte på den ene eller anden måde. For dig handler det om, at du føler dig for tyk. Det er en ubehagelig situation at være i, og de beskriver, at det har været sådan siden du var 11 år. Det gør mig ked af at høre, at du har kæmpet med de tanker så længe. Det ville være så godt for dig, hvis du kunne åbne op og tale med en voksen om dine tanker. Gerne dine forældre - men kan du ikke det, så en anden voksen. For det er ikke sundt for dig, at gå alene med de tanker. Og det er netop kun hvad det er: tanker. Du har tanker om, at du er for tyk, og det gør dig usikker og angst. Angst kan vise sig ved, at man føler, at det er svært at trække vejret ordentligt. Og det er meget ubehageligt, og kan gøre én meget bange. Det ville være rigtig godt for dig, hvis du kunne lære at slappe af og trække vejret dybt. man kan lære sig dette - at trække vejret på en beste,t måde, sådan at man falder til ro og udskiller beroligende hormoner i sin krop. Hvis man altid går og trækker vejret overfladisk, så har man mere stresshormon i kroppen, hvilket vil forværre ens angst og usikkerheder.
Der er flere steder, hvor du kan søge hjælp - og det vil jeg virkelig håbe, at du vil gøre. For de tanker du har er ikke gode for dig, og du skal have hjælp til at komme af med dem, så du kan få det godt igen.
Her er nogle af de steder, som du kan søge hjælp:
Headspace i Roskilde (12-25 år)
Hørt (Børns vilkår. 15-24 år) Chatrådgivning
Mindhelper (online forløb om mindfulness) mindhelper-skolen.dk
Seriost.dk (girltalk.dk) chatrådgivning 12-25 år
Ventilen Roskilde (fysisk sted for ensomme unge ml. 15-25 år).
Mindzone.nu (betalte online forløb ”styrk dig selv mentalt”)
Ung på linje www.urk.dk/ung-pa-linje-og-ung-online (Ungdommens røde kors. Chat og telefonrådgivning)
Cyperhus, Roskilde chatten hver torsdag fra 15.30-17.30
Jeg håber at du tager fat i hjælp - enten fra en voksen du kender eller fra en af de ovenstående tilbud.
De varmeste hilsner fra Cyperhusbrevkassen