Skifte skole !!!?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Mine forældre vil have at jeg skifter skole fordi der er sket nogen ting på skolen som de ikke synes om. Men jeg ELSKER min skole. Det er der alle mine venner er og jeg har det godt der. Helt ærlig kan de bare bestemme at jeg skal flytte? Har jeg slet ikke noget at skulle have sagt? Hvad kan jeg gøre for at få dem til at ændre mening?

Svar:
Kære dig
Hvor er det godt du skriver til os, det betyder rigtig meget at man er glad for sin skole og man har sine gode venner omkring sig – jeg kan godt forstå du er frustreret.
Jeg ved jo ikke præcis hvad der er sket på din skole, men det lyder til at være nogle ting som særligt bekymre dine forældre. Forældre kan nogen gange godt blive bekymret, også selvom man ikke selv ser nogen bekymring for det som er sket.
Ofte kan det være svært fordi ens forældre har også rigtigt meget erfaring i hvad der er godt eller skidt for dig, men desværre er man ikke altid enig.
Derfor er det rigtig godt at fortælle hinanden hvad man tænker, oplever og føler.
Nogen mennesker er rigtig gode til det, andre har svært ved det, og nogen skal måske have lidt hjælp.
Jeg kan se i dit brevkasse spørgsmål, at du allerede har talt med dine forældre om situationen - Det er rigtig godt.
Jeg vil alligevel forsøge at lave en lille guide til hvad du måske kan gøre – måske du faktisk har lyst til at bruge dem i rækkefølge? Måske dette kan gøre at dine forældre ændre holdning, for desværre er det i sidste ende dine forældre der bestemmer hvor du skal gå i skole.
• Find din klasselærer en dag efter skole,  og fortæl ham / hende hvordan du har det
• Prøv at lav en liste med de gode ting der er ved din skole, ved lærerne, ved eleverne, måske er der også nogle praktiske ting? – måske bor du tæt på skolen, måske er det en offentlig skole som derved er gratis at gå på , måske kan du hverdag følges med en kammerat på cykel.
• Fortæl dine forældre de ting du har skrevet ned – måske i kan holde jeres eget lille ” familie møde ”
• Du kan måske foreslå dine forældre, at I kan holde et møde på skolen og få snakket om det som er sket? Måske I allerede har gjort det, men det er stadig noget som er svært for dig.
• Hvis der på ingen måde kan findes n løsning, hvad er så dit største ønske? Kan det være en efterskole? kan det være skolen hvor din kusine eller gode kammerat går ?  fortæl dine forældre om dine ønsker.
Jeg håber rigtig meget at du får snakket med dine forældre, din klasselærer og skolen , for jeg kan hører i dit brev at det fylder rigtig meget hos dig.
Jeg synes det er vildt flot du har skrevet og søgt råd, og jeg er sikker på at det lykkedes at finder en fællesløsning på hvor du skal gå i skole.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive til os på chatten, som har åbent hver tirsdag mellem 15:00 – 18:00
De bedste hilsner fra
Dorte.