Ryger for meget
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg ryger hash og det har jeg gjort i snart to år. Har haft det fint med det indtil nu for har aldrig oplevet at det har været et problem i forhold til mit liv. Klarer mig godt i skolen, eller det har jeg i hvert fald gjort indtil nu. Har haft masser af venner og alt har fungeret fint. Efter jeg er startet på gymnasiet er der sket et eller andet. Jeg har svært ved at finde rigtig tætte venner og det faglige er ikke så godt. Kan ikke rigtig finde ud af det og kan heller ikke finde motivationen til at gøre noget rigtig ved det. Jeg ryger næsten hver dag og jeg kan mærke at det går den forkerte vej. Jeg glider væk fra alting og det vil jeg jo ikke. Men hvor får jeg lige noget hjælp til det her.

Svar:
Hej med dig.
Jeg er rigtig glad for at du skriver, jeg kan godt se det er en rigtig træls situation du er på vej ud i.
Men det positive jeg kan læse i dit brev, er at du selv kan mærke at du er på vej ned af den forkerte sti og det er godt at du selv mærker efter og stopper op og tager dig tid til at skrive ind til os. Det er det første store skridt på vejen
Det næste skridt kan være at snakke med dine forældre og være åben om dit problem, sammen kan i så kontakte det lokale misbrugscenter og bede om en samtale. Du kan også selv tage ned på misbrugscentret, men de vil også anbefale at du får dine forældre med ind over og de har faktisk pligt til at snakke med dine forældre, hvis du skal have den rigtige hjælp hos dem.
Hvad sker der på misbrugscenteret, hvad kan de?
På misbrugscentret sidder der nogle voksne som kan hjælpe dig til at få kontrol over dit hash rygning.
Der findes forskellige tilbud, både i form af individuelle samtaler eller gruppe samtaler. Dine forældre vil også kunne få hjælp og nogen at snakke med. Desuden er der som regel nogle sociale aktiviteter med andre unge, i kan f.eks. lave mad og spise sammen, spille pool eller noget helt tredje sammen.
Jeg synes det er sej du skriver herind og dermed tager hånd og ansvar om dit eget liv og fremtid.
Håber du kunne bruge mit svar.
Med venlig hilsen Mikael