Skole
brevkassespørgsmål af
Simon
15 år
Jeg er en dreng på 15 år, som har det svært med at komme op om morgenen. Det betyder at jeg er begyndt at blive hjemme fra skole. Mine forældre er ikke klar over det endnu, og jeg føler, at det bliver sværere og sværere at tage i skole hver dag. Jeg er bekymret for, at hvordan det påvirker mit skolearbejde. Jeg er bare så træt og tung. Kan ikke motiverer mig selv til at stå op. Oplever jeg er på vej ind i en ret negativ spiral. Har I nogen råd til, hvordan jeg kan komme tilbage på sporet med min skole og det hele? Venlig hilsen,

Svar:
Kære Simon.
Tak for dit brev. Jeg får sådan lyst til at starte med at sige til dig, at jeg synes, du simpelthen er så modig. Det kræver enormt meget mod at turde række ud, når noget i livet kan være svært. Det betyder også, at du allerede har taget det første skridt mod forandring.
Du skriver, at det er blevet svært at komme op om morgen – at du føler dig træt og tung. Når du skriver det, kommer jeg til at tænke på, hvor længe du har haft det sådan? Jeg kommer ligeledes til at tænke på, om du i den tid, hvor trætheden og den tunge fornemmelse i kroppen har været der – om du har lagt mærke til, om der er sket noget anderledes. Det kan eventuelt være i skolen, derhjemme eller blandt kammeraterne… Når jeg skriver sådan til dig, er det for at blive opmærksom på, hvad trætheden og den tunge fornemmelse kan skyldes. For nogle kan det generelt være lidt ekstra svært at komme op om morgen, når efteråret kommer og kulden og mørket bliver tiltagende. Det kan godt påvirke vores humør, fordi vores sind har brug for lyset. Samtidig er det vigtigt at tage alvorligt, hvis disse følelser og fornemmelser overtager så meget, at man bliver begrænset i at gøre de ting, som man gerne vil og som man skal – eksempelvis at komme i skole. Det kan følelse meget ensomt at gå med svære tanker og følelser for sig selv. Du er virkelig sej, at du har valgt ikke at gå med det alene.
Jeg kommer til at tænke på, hvad der kan gøre det svært for dig at dele med dine forældre, at du ikke har det godt fortiden – og det manglende overskud gør det svært at komme i skole. Andre jeg har talt med i lignede situationer, beskriver frygten for at deres forældre kan blive vrede eller skuffet. Måske du kan genkende det, eller måske er der noget helt andet på spil for dig…? Måske kan dine forældre lige i første ombærlig bliver sure eller kede af det, men Jeg får lyst til at sige til dig, at mange af de forældre, som jeg har talt med, hvor deres børn har stået i en svær periode i deres liv, har givet udtryk, at de er rigtig kede af, at de ikke havde opdaget at deres barn ikke havde det godt. For i bund og grund vil forældre gøre alt, hvad de kan for at hjælpe deres børn. Mon du kunne forestille dig, at dine forældre også gerne vil hjælpe dig, hvis de viste, hvordan du havde det?
Du spørger i dit brev efter råd. Der er flere muligheder. Jeg tænker, det kan være vigtigt for dig at få talt med dine forældre, da man har brug for nogen tæt på til at støtte sig op af. Tænker du, at det virker for urealistisk at inddrage dem, kan det også være, at du har en anden i dit netværk, som du er tryg ved og kan inddrage. Det kan eventuelt være et andet familiemedlem, en lærer, eller en anden voksen, som du har tillid til. Det kan være, du vil finde det hjælpsomt, inden du taler med dine forældre eller en anden fra dit netværk, at du i vores fysiske Ungerådgivning, kan få mere hjælp til, hvordan man kan sige det. Det kan også være, at du i første omgang har brug for at tale mere om, hvordan du har det. Det er gratis og anonymt, at komme i Ungerådgivningen. Vi har adresse i Herlev Bygade 50C og har åbent hver torsdag mellem 15.00-18.00. Man kan komme uden tidsbestilling eller ringe/sende en sms til 51 70 67 86 og få en tid. Du har også altid mulighed for at tale med din læge, om den træthed og tunge fornemmelse i kroppen, som du kan opleve.
Jeg håber, at mit svar på dit brev kan hjælpe dig hen imod at få den rette støtte og hjælp til, at du på sigt vil opleve at få det bedre igen og dermed få overskud til at komme i skole. Masser af tanker til dig!
Bedste hilsner Ungerådgivningen