Spiseforstyrrelse måske?
brevkassespørgsmål af
Anna
17 år
Hej jeg er en pige på 17 år som nok desværre er på vej til at udvikle en spiseforstyrrelse. Har altid været rigtig ked af min krop, men for et år siden startede jeg på en kur(har jeg gjort mange gange før).
Men den her gang virkede det, og jeg har holdt fast. Har tabt mig 35 kilo og det er jeg jo ret glad for. Jeg træner rigtig meget og er glad for det.
Men for en måned siden fik jeg så en skade og jeg kan ikke træne så meget. Jeg kan mærke at det går rigtig meget ud over mit humør. Jeg bliver helt ærlig ikke særlig rar at være sammen med. Jeg bliver sur over ingenting og det går ud over min mor, min søster og min kæreste. Men endnu værre, så er jeg begyndt at få tanker om at kaste op, når jeg har spist i stedet for at træne. Jeg er bange for om jeg er ved at udvikle en spiseforstyrrelse, og jeg vil faktisk gerne snakke med nogen om det her.
Vi har ikke råd til en psykolog men har hørt at man kan få gratis samtaler gennem kommunen? Passer det og hvordan foregår det?

Svar:
Hej Anna
Det er rigtig godt du spørger. Når du har trænet så meget som du beskriver det, er det helt naturligt at blive i dårligt humør når træningen ophører.
I forhold til dine bekymringer omkring, at du muligvis, er ved at udvikle en spiseforstyrrelse, er det vigtigt for mig at sige til dig, at du har en rigtig fin opmærksom på din udfordring. Men jeg fornemmer at du er helt klar over dette.
Det er rigtigt du har mulighed for at få nogle samtaler i kommunalt regi, du kan kontakte Headspace på telefon nummer 53733010, dette er en anonym rådgivning og de vil kunne visitere dig videre til en gratis psykolog.
Alternativt kan du kontakte samtalehuset /DISPUK i Snekkersten, hvor du kan få 10 samtaler, hos nogle studerende til en pris af 400,00. Du kan læse mere om dette tilbud på hjemmeside www.samtalehuset-dispuk.dk.
Venligst fra Janne.