Kan de tvinge mig i skole?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kan min forældre tvinge mig i skole? Har jeg ikke mit eget valg? Er der et alternativ til at gå i skole? Håber I kan hjælpe mig, det duer ikke længer. Hænder

Svar:
Hej du
Det er ikke helt ligetil, om dine forældre kan tvinge dig til at gå på skolen. Alle børn har undervisningspligt i Danmark, som betyder, at man har pligt til at modtage undervisning. Det er forældrene eller de voksne, der har ansvar for barnet, som skal sørge for at det sker. Så dine forældre har ansvar for, at du modtager undervisning, og hvis de vurderer, at den undervisning skal ske på den skole du går på, kan man godt argumentere for, at de kan tvinge dig.
MEN! Der er også noget, der hedder Forældreansvarsloven, som handler om, at forældre altid skal agere ud fra, hvad der er det bedste for deres barn. Og hvis du ikke trives på din skole, så kan man også argumentere for, at dine forældre skal finde en anden skole, du kan modtage undervisning på.
Så.. det er desværre svært at svare helt konkret på dit spørgsmål. Men i min optik er det vigtigste, at du har det godt og er glad for at gå i skole. Dine forældre har måske grunde til, hvorfor de synes, du skal fortsætte i skolen, men det er også vigtigt, at de lytter til dig.
Jeg synes, at det er vigtigt, at I sætter jer ned sammen og har en snak om det her. Måske du allerede har prøvet flere gange, men jeg vil anbefale at prøve igen. Og jeg vil anbefale at du lægger op til en alvorlig samtale med dem, for at de kan forstå, hvor vigtigt det her er for dig. Så for at de skal forstå alvoren vil jeg foreslå, at du spørger dem, om I kan snakke sammen en aften, hvor I ikke bliver forstyrret af noget andet, fordi der er noget vigtigt, I skal snakke om. Fordi I på forhånd er uenige, så kan det være en idé, at du starter med at sige, at det er vigtigt for dig, at du får lov at fortælle, hvordan du har det uden, at de afbryder dig.
Det er ikke nødvendigvis nemt at have sådan en samtale, for dine forældre skal have plads til at fortælle hvad de synes, ligesom du også skal have lov at fortælle. Men det er virkelig vigtigt, at I har den her samtale.
Hvis det slet ikke kan lade sig gøre med sådan en samtale, så vil jeg anbefale at du går til en anden voksen, som kan hjælpe dig med at tale med dine forældre. Måske er der en i din familie, som du taler godt med, og som også kan tale med dine forældre? Hvis du ikke føler at du har sådan en voksen, så kan du overveje at kontakte en ungerådgiver i din kommune. Alle kommuner har rådgivere der har fokus på at hjælpe unge der har udfordringer i skolen, eller med forældre, og jeg tænker de også kunne være en støtte for dig. I alle kommuner kan du henvende dig helt anonymt, til at starte med. Hvis de skal hjælpe med at snakke med dine forældre, eller din skole er de selvfølgelig nødt til at vide hvem du er, men du kan sagtens have en snak med dem om hvordan de kan hjælpe dig, og hvilke regler der er, uden at du behøver at opgive din anonymitet. Prøv at google Åben Anonym Rådgivning (og så din kommunes navn) så får du et link til hvor du kan henvende dig. I mange kommuner er Ungerådgivningen en del af familierådgivning, så måske står der ikke at det er lige præcis for unge. Men blot at det er for alle borgere eller familier.
Et sidste bud er at du skriver til vores SMS-chat, så en af vores rådgivere kan hjælpe dig med at finde frem til den rette hjælp i dit lokalområde.
Jeg håber du finder en løsning, der giver mening for dig, og at det sker snart.
Mange hilsner Pedro