Tror veninde har snydt sig sygere
brevkassespørgsmål af
Ida
24 år
Hej! Jeg har en veninde (vi er dog ikke specielt tætte længere) som har fået sin førtidspension for 2 år siden. Hun var igennem et mindre sygdomsforløb og forløbet varede i lidt over et år da hun var 20-21 og hun skulle eftersigende så have haft det skidt nok til at hun fik sin førtidspension godkendt og det har hun så haft i 2 år. Hun er dog blevet helt rask igen, faktisk blev hun allerede rask i samme periode som hun fik tildelt pensionen, og hun er helt 100% ovre sygdommen og fejler i dag intet (det har hun selv fortalt mig og nogle andre fælles venner, hun skriver også nogle gange minder på Facebook om dengang hun var syg og hvor dejligt det er at være rask igen). Som jeg kan forstå det siger hun dog stadig til kommunen at hun er uarbejdsdygtig, selvom hun altså er blevet rask. Jeg er venner med hende på sociale medier og kan derfor hele tiden følge med i hendes liv. Hun er MEGET aktiv, dvs. går ca. 10 km. om dagen og ikke mindst tager hun på ferie næsten en gang om måneden. Hun har lige været i Thailand for halvanden måned siden, hvor hun lægger billeder ud hvor man kan se hvor fedt hun lever, tager på vandreture og spiser lækker mad, soler sig ved stranden osv. og det er tydeligt at hun både er velfungerende, frisk og rask. I weekenden var hun i Tyskland for at se UEFA samt spa-ophold. For kun et par uger siden var hun ude og løbe maraton. Om 2 uger skal hun til USA. Og for bare 5-6 måneder siden i vinter var hun i Egypten. Hun rejser altså verden rundt for sin førtidspension og lever bare virkelig luksuriøst og er konstant ude og lave noget. Hun betaler heller ikke husleje, da hun er flyttet hjem til sin mor, så hun har nok knap 20.000 kr. om måneden at hygge sig og rejse osv. for. Så kom jeg bare til at tænke på hvordan det overhovedet kan lade sig gøre at en som hende stadig kan få sin førtidspension, når hun slet ikke er syg længere? Jeg synes måske ikke helt det virker retfærdigt at vi andre skal knokle sådan, mens hun får lov til at leve på den måde som vi alle sammen drømmer om, uden at yde en indsats for nogen andre. Hvis hun stadig var syg havde det selvfølgelig været noget helt andet, men hun er jo tydeligvis frisk og rask, og når man kan være så aktiv forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan arbejde/uddanne sig? Hvad tænker i om det? Venlig hilsen Ida

Svar:
Kære Ida
Det kan være svært at forstå at en ung pige som din veninde får førtidspension. Og det kan virke uretfærdigt at hun udadtil lever et drømmeliv uden at yde noget, mens du og andre på hendes alder studerer eller arbejder samtidig med at I knokler for at få det hele til at hænge sammen.
Jeg kan godt forstå hvis du undrer dig over hvordan det kan lade sig gøre hvis ikke hun er syg længere. Og samtidig tvivler du på om hun er ærlig om sin sygdom overfor kommunen.
Når jeg læser dit brev, så forstår jeg godt at du ikke kan få det hele til at hænge sammen.
Du beskriver din venindes sygdomsforløb og at hun har skrevet på Facebook og fortalt til venner at hun nu er rask. Din veninde viser på Facebook at hun dagligt er meget aktiv og går lange ture, ligesom hun er på lange aktive rejser til varme steder.
Mange viser et glansbillede på sociale medier for at fremstå perfekte, men det er en nøje udvalgt udgave af virkeligheden. Det kan se ud som om, andre lever det perfekte liv, med perfekte ferier og perfekte oplevelser. Men det er sjældent sådan virkeligheden er hele tiden.
Jeg kan få en tanke om at din veninde måske ikke er helt ærlig, men måske er det hendes sygdom hun ikke er ærlig om. Måske lider hun af en fysisk sygdom der kan være årsag til at hun fik tilkendt førtidspension. Eller måske er hun blandt de 80% der har fået tildelt førtidspension pga. en psykisk lidelse.
Mange med fysiske sygdomme tager på ophold med genoptræning i fx Spanien. Det varmere klima, de eksotiske omgivelser og at være væk fra pligter og rutiner, hjælper på sygdom. Når man er på førtidspension, har man ret til ophold i udlandet på 3-4 mdr. af gangen.
Der kan være personlige grunde til ikke at fortælle alle detaljer om en sygdom til veninder. Og måske har hun brug for at fremstå rask på Facebook uden egentlig at være det. Der er stadig mange fordomme og meget tabu forbundet med sygdom, især hvis det drejer sig om psykiske lidelse.
Jeg forstår din undren over din veninde og at hun lever af førtidspension, ud fra det du skriver, er der ting der ikke giver mening.
Førtidspension til personer i alderen 18-39 år tilkendes kun i særlige tilfælde hvor det er dokumenteret, at de er ude af stand til at arbejde, og deres arbejdsevne ikke kan forbedres. Det kan skyldes, at personens arbejdsevne er varigt nedsat og/eller at man heller ikke med et fleksjob, kan blive i stand til at forsørge sig selv. Kommunen vurderer på en række forhold, fx uddannelse, erfaring fra arbejdsmarkedet og helbred. Det er en lang og grundig proces at blive godkendt til førtidspension.
Hvis det virker som om din veninde er blevet rask og hendes arbejdsevne er markant forbedret, så kan førtidspensionen stoppes eller gøres hvilende. Det har din veninde pligt til at meddele kommunen.
Indimellem forbedres helbredet, og ikke alle er lige hurtige til at få meddelt kommunen det. Hvis du oplever at din veninde snyder bevidst, kan du anmelde hende anonymt for mistanke om socialt bedrageri og så kan kommunen vælge, at se nærmere på din venindes sag.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Rådgiver Esmaralda