Ked
brevkassespørgsmål af
Anna
14 år
Ked af ikke at føle mig som en del af noget. Min bedste veninde er blevet bedste veninde med en anden der er startet i klassen. Har ikke andre at går med. Min mor forstår der ikke. Hun siger jeg bare skal finde nogle andre at gå med men de har jo hinanden! Det en nederen at være en andre ikke gider at være sammen med. Hvad kan jeg gøre for at komme ud af det? Kan jeg skifte skole og hvordan gør jeg det? Ved famdne ikke hvordan jeg bliver glad igen!

Svar:
Hej Anna
Først og fremmest tak for dit spørgsmål! Jeg kan godt forstå, at du er ked af det lige nu. Det er bestemt ikke rart at føle, at man bliver valgt fra og at man ikke er en del af noget. Det er super svært, når ens bedste veninde begynder at interesserer sig for en anden, og man kan komme til at føle sig meget ensom, selv om man er en del af et fællesskab i en klasse.
Det kan være din bedste veninde har tænkt, at den nye pige i klassen ikke skulle føle sig ensom her i starten, og at hun derfor ville tage godt imod hende ved at tilbyde hende sit venskab. Det behøver jo ikke betyde, at I to ikke kan være veninder mere. Selvom det lige nu er rigtig svært, og du føler dig ensom og valgt fra, så kan det være din veninde og dig enten finder sammen igen eller at du måske begynder at snakke med en anden og får en veninde mere. Men jeg ved godt, det er meget let at sige for en, der ikke står midt i det og som savner sin bedste veninde!
Jeg tror også din mor mener det af den bedste mening, og med de bedste intentioner, når hun siger, at du skal finde nogle andre at gå med. Men jeg ved godt, at det er meget let at sige for andre. Forældre (og voksne generelt), kommer ofte til at tale om det at finde nogle nye venner, som noget ”man bare lige gør”, og de kan nogle gange godt glemme, at det slet ikke er så let – specielt ikke, når man lige står i det og man har været meget tæt med sin bedste veninde.
Som udgangspunkt, så tænker jeg ikke det umiddelbart vil hjælpe dig at skifte skole. På en ny skole vil der jo også være en masse nye kammerater, du skal lære at kende, og i en ny klasse er der jo sandsynligvis en masse vennegrupper, som allerede er etableret, og du vil måske komme til at føle, at du står i den samme situation – bare på en ny skole. Men hvis du skal skifte skole, så skal du snakke med dine forældre om det, så de kan hjælpe dig. Du kan læse mere om skoleskifte her: http://skole-foraeldre.dk/artikel/skoleskift. Hvis du bor i Aarhus kommune, kan dine forældre og dig læse om skoleskifte her https://aarhus.dk/borger/pasning-skole-og-uddannelse/skole-sfo-og-klub/naar-dit-barn-gaar-i-skole/skoleskift/. Men som sagt, så tænker jeg du skal tænke dig rigtig godt om inden du overvejer at skifte skole. Det kan være en stor beslutning, og min umiddelbare tanke er også, at der skal være flere grunde til at skifte skole, end at din bedste veninde og dig ikke taler sammen lige nu.
Du skriver, at det er nederen at være en andre ikke gider at være sammen med. Det kan jeg bestemt godt forstå! Og sådan skal du jo heller gå rundt og have det. Måske kunne du tage en snak med din veninde om, hvordan du har det og at du er ked af, I ikke snakker sammen mere. Måske har hun slet ikke opdaget, hvordan du har det eller hvor stor en betydning det har for dig, at I ikke er tætte mere. Det kunne også være, du kunne tage en snak med din lærer eller en anden voksen på skolen, som du er tryg ved og har tillid til. Vedkommende kunne måske hjælpe jer til at komme til at snakke sammen igen.
Jeg håber du kan bruge svaret til noget, hvis du har brug for at snakke mere om det, så er du altid meget velkommen til at lokke på Aarhuschatten. Jeg kan også anbefale den hjemmeside, der hedder Mindhelper. Dk. Der kan man finde råd om alle mulige dilemmaer og måske finde et svar eller godt råd på det problem, man står med.
Med venlig hilsen
Emma rådgiver